Археологічна сенсація: Ізраїль отримав послання з Першого Храму
  • Птн, 16/06/2017 - 17:27

Дослідники Тель-Авівського університету зуміли прочитати зроблений на івриті напис періоду Першого храму. Причому напис був "проявлений" на черепку, що вважався раніше абсолютно чистим. Зробити це вдалося за допомогою принципово нової технології.

Керамічний уламок був знайдений археологами ще в 1960-і роки і зберігався в музеї Ізраїлю. Протягом десятків років вважалося, що на ньому немає ніяких написів. Але новітні оптичні технології показали, що він містить послання. Один чоловік повідомляв про "продуктовий набір" з їжі і вина, направлений в розташування військ, які були розквартировані в районі Тель-Арада.

Дослідження провели докторанти Шира Файгенбаум-Головін, Ар'є Шаус і Барак Совер з факультету прикладної математики та д-р Анат Мандель-Габрович з археологічного факультету Тель-Авівського університету. Загальне керівництво роботами здійснювали проф. Елі Пісецький зі Школи фізики і астрономії та проф. Ісраель Фінкельштейн з археологічного факультету. У дослідженні також брали участь фізики Міхаель Кордонський і проф. Морі Мойнстер, математики проф. Елі Туркель і проф. Давид Левін, археолог проф. Біньямін Зеус.

Заключний результат був оформлений у вигляді статті і опублікований в міжнародному міждисциплінарному журналі PLOS ONE.

"Рівень грамотності в єврейській державі часів Першого храму був надзвичайно високим. Проте велика частина текстів тих часів записувалася на папірусі, тому більшість з них не пережила вологість, настільки звичну для країни Ізраїлю, - пояснила докторант Шира Файгенбаум-Головін. - До наших днів дійшло занадто мало текстів на івриті того періоду. В основному це повсякденні, побутові надписи, виконані чорнилом на кераміці".

На початку 1960-х відомий археолог Йоханан Ахароні, в минулому декан археологічного факультету Тель-Авівського університету, виявив 91 керамічний черепок при розкопках фортеці Тель-Арад. Як виявилося згодом, це був найбільший корпус надписів на івриті епохи Першого храму.

У свою чергу д-р Мандель Габрович пояснює, що Тель-Арад знаходився на південному кордоні Юдейського царства, тому для його охорони там була побудована фортеця.

"Мова йде про досить велике укріплення загальною площею близько двох тисяч квадратних метрів, в якому несли службу від двох до трьох десятків воїнів. Написи можна датувати невеликим за часом відрізком, що належать до останніх років історії фортеці, незадовго до того, як Юдейське царство в 586 році до Р. Х. було зруйновано військами вавилонського царя Навуходоносора. Частина написів пов'язана з людиною на ім'я Ельяшів Бен-Ошіагу, який був, судячи з усього, інтендантом фортеці. Це написи логістичного характеру, вони розповідають про постачання для гарнізону фортеці та, розквартированих в безпосередній до неї близькості, військ, продовольства - борошна, вина та олії".

"Всі виявлені в фортеці черепки були фундаментальним чином вивчені ще в шістдесяті роки, і багато з них потрапило в постійну експозицію Музею Ізраїлю, - каже докторант Барак Совер. - Ми розробили нову технологію, щоб зчитати написи. Це мультиспектральна техніка фотозйомки, яка розділяє хвилі видимого спектру на більш точні і тонкі спектральні відрізки, додаючи також невидимі людському оку частоти, такі, як інфрачервоне або ультрафіолетове світло. Таким чином, система не упускає того, що упускає людське око. І в результаті ми зуміли прочитати написи, яких ніколи ніхто не очікував побачити. Багато років вони зберігалися в музеї, але жоден вчений про це навіть не здогадувався".

Використовуючи новітню систему зйомок, дослідники змогли прочитати і цей напис, і інші слова, виявлені на краю того ж черепка, а також три "нові" рядки на іншій стороні. Ці написи описують поставку продовольства в фортецю.

"Ми вважаємо, що виявлений нами напис на зворотному боці черепка - це не що інше як безпосереднє продовження надпису на головній стороні, - пояснює Ар'є Шаус. - Мова йде про запит з боку однієї з польових військових частин про поставку вина та іншого продовольства зі складів фортеці Тель-Арад. Одержувач листа - інтендант фортеці на ім'я Ельяшів, в той час як відправник його Хананіягу знаходився в іншому місці, не виключено, що в Беер-Шеві. Крім того, в листі згадується також посланець по імені Галіягу, який повинен був доставити в Тель-Арад вантаж з вином".

"Наукове значення відкриття полягає не в самому тексті, який по суті звичайний адміністративний текст, - каже Мандель-Габрович. - Важливість його в тому, що ми маємо в своєму розпорядженні дуже незначну кількість написів епохи Першого храму, і кожна нова знахідка відкриває перед нами цілий світ. На лицьовій частині надписів ми побачили всього три рядки тексту, але ми знайшли там слова, раніше незнайомі, які не використовувалися при написанні Танаха. Тепер ці слова будуть додані в словник".

Тепер дослідники мають намір сфотографувати за розробленою ними системою всі наявні надписи часів Першого храму. "Ми хочемо переконатися в тому, що наше око не пропускає нічого важливого, - каже Шаус. - Я вважаю, що в майбутньому технологія мультиспектральної зйомки стане невід'ємною частиною будь-яких нових розкопок. Мені не хотілося б думати, що на багатьох викинутих на смітник артефактах містилися ті чи інші написи, які ми вже ніколи не побачимо".