Бенедикт XVI під час загальної аудієнції: Літургія - школа молитви
  • Срд, 26/09/2012 - 00:00

"Літургія - це школа молитви. Господь сам нас вчить молитися" - такій темі була присвячене навчання Бенедикта XVI, виголошене під час загальної аудієнції 26 вересня. Звертаючись до вірних, зібраних у ватиканській Залі Павла VI Святіший Отець зазначив, що навчитися молитві можна читаючи і роздумуючи над Біблією. "Але існує інше "місце", інше цінне "джерело" для того, щоб зростати в молитві" - це літургія - "привілейований простір, в якому Бог говорить до кожного з нас, тут і зараз, і чекає нашої відповіді". "Що таке літургія? Якщо відкриємо Катехизм Католицької Церкви - завжди цінну і невід'ємну опору, особливо в Рік віри, який скоро почнеться - прочитаємо, що слово "літургія" означає "служіння народам або на благо народу", - сказав Папа. Мова йде про народ, "сформований завдяки Великодній таємниці Ісуса Христа", який "не існує завдяки зв'язку крові, території, нації, але народжується через діяльність Сина Божого та спілкування з Отцем". Папа підкреслив - в християнській традиції слово "літургія" означає, що Народ Божий бере участь у справі Бога - "в літургії Бог сам діє, і ми включаємося в цю діяльність Бога".

 

Понтифік розповів, що 50 років тому, праці II Ватиканського Собору почалися з дискусій саме над документом про літургію, який був урочисто затверджений 4 грудня 1963 р. "Те, що документ про літургію був першим результатом соборного зібрання, декому здавалося випадковістю", але "без сумніву, те, що на перший погляд здавалося випадковістю, виявилося найсправедливішим вибором, також з урахуванням ієрархії найважливіших тем і завдань Церкви".

 

"Починаючи, з теми "літургія" був чітко окреслений примат Бога, його абсолютний пріоритет. Перш за все Бог: саме це нам говорить соборний вибір розпочати від літургії. Там, де погляд на Бога не є визначальним, всі інші речі втрачають свій напрямок. Фундаментальний критерій літургії - це її спрямованість на Бога, щоб, таким чином брати участь у його справі", - сказав Папа.

 

Папа запитав: "Що це за справа Бога, в якій ми покликані брати участь?" Відповідь на це питання міститься в догматичній Конституції про святу літургію. Там говориться, що справа Божа – це Його діяння в історії, яке веде нас до спасіння і знаходить свою кульмінацію в смерті і воскресінні Ісуса, а також, що відправа Літургії є "справою Христа".

 

"Насправді ці два значення нероздільно пов'язані. Якщо ми запитаємо, хто рятує світ і людину, єдиною відповіддю буде: Ісус з Назарету, Господь і Христос, розіп'ятий і воскреслий. А де стає актуальним для нас, для мене сьогодні Таємниця смерті і воскресіння Христа, що несе спасіння? Відповідь: в діяльності Христа через Церкву, літургію, особливо таїнство Євхаристії, яке робить присутньою жертву Сина Божого, який нас відкупив: в Таїнстві примирення, в якому переходимо від смерті до нового життя, і в інших таїнствах, які нас освячують», - сказав Папа.

 

Святіший Отець нагадав навчання св. Бенедикта про те, що в молитві слова повинні передувати думкам. "Свята літургія дає нам слова, ми повинні увійти в їх значення, прийняти їх у нас, і увійти в співзвуччя з ними (...) Фундаментальним і первинним елементом в діалозі з Богом у літургії є згода між тим, що ми говоримо вустами і тим, що носимо у своїх серцях", - зазначив Папа. Цьому допомагає літургійний заклик "sursum corda" - "вгору серця" - "вознесімо наші серця над плутаниною наших турбот, бажань, пристрастей, спокус. "Наше серце повинно відкритися на Слово Боже і зосередитися на молитві Церкви, щоб отримати направлення до Бога зі слів, які слухає і говорить. Погляд серця має бути скерованим до Господа, який серед нас: такою є фундаментальна вимога", - зазначив Папа.

За матеріалами be.radiovaticana.va