Біля річки Йордан археологи знайшли можливі свідчення виходу євреїв з Єгипту
  • Пон, 01/10/2018 - 16:48

Біля річки Йордан археологи знайшли можливі свідчення виходу євреїв з Єгипту – це залишки стоянки кочівників, які перетнули Йордан і осіли в нагір'ях Ізраїлю, повідомляє christianpost.

Книга Вихід, друга в Біблії, завжди була предметом безкінечних наукових суперечок щодо її історичної точності, тому що багато вчених сумніваються в тому, що древні ізраїльтяни справді прийшли в цю землю з Єгипту. Однак археологи Ральф Хоукінс і Давид Бен-Шломо нещодавно повідомили, що розкопки в долині річки Йордан у районі Хірбет аль-Мастарах принесли важливі історичні свідчення та речовий матеріал, що проливає світло на це питання. Залишки житла, кераміка та речові знахідки з виявленої стоянки кочового племені дають підстави вважати, що це могли бути єврейські переселенці з Єгипту.

За даними британського видання «Daily Express», Бен-Шломо висловив думку, що залишки виявленої стоянки можна вважати доказом справжності біблійних відомостей. «Ми поки ще не зібрали досить певних свідчень того, що ці стоянки датуються періодом появи в цих місцях перших ізраїльтян, але це дуже можливо, – зазначив Бен-Шломо. – Якщо наявні речові свідчення будуть підкріплені подальшими розкопками, тоді можна буде з певністю стверджувати, що ці переселенці були першими ізраїльтянами, які прийшли в ці землі зі сходу, пройшли далі за Йордан і осіли в нагір'ях землі Ізраїльської».

Наукова стаття Бен-Шломо і Хоукінса, в якій описані попередні результати розкопок, опублікована у випуску журналу біблійної археології «Biblical Archaeology Review» за липень-серпень 2018 року. У ній відзначається, зокрема, що поселення кочівників загалом можна орієнтовно датувати на цьому етапі досліджень початком залізного віку, тобто приблизно періодом біблійного виходу євреїв з Єгипту. У більш докладній інформації та коментарях, опублікованих Біблейським археологічним суспільством, Бен-Шломо та Хоукінс вказують, що археологічні матеріали та речові свідчення були зібрані в результаті розкопок, проведених на об'єкті влітку 2017 року. Попри залишки кам'яних кладок на місці стоянки в Хірбет аль-Мастарах, археологи виявили і давню кераміку, яку попередньо можна датувати кінцем епохи бронзи (1400-1200 рр. до н. е.) і початком залізного віку (1200-1000 рр. до н. е.).

«За підсумками аналізу знахідок та матеріалів, зібраних до кінця сезону розкопок 2017 року, ми були абсолютно приголомшені захоплюючою картиною давнього життя того періоду в цих місцях долини річки Йордан, які донедавна майже не вивчали археологи, – заявили Бен-Шломо і Хоукінс . – Упродовж усього декількох миль нам вдається простежити еволюцію культури ранніх ізраїльтян від примітивної кочівної [в Хірбет аль-Мастарах] до високорозвиненої політичної культури [в Хірбет Айя аль-Фока]». Варто зауважити, що багато дослідників приписують залишки давніх споруд, виявлених у районі Хірбет Айа аль-Фока, біблійному місту Атрот, згаданому в Книзі Ісуса Навина 16:5 – «А земля синів Ефраїма за їхніми родами була така: на схід границею їх спадщини був Атрот-Адар аж до Верхнього Бет-Хорону».