Державний Секретар Ватикану каже, що «християнські цінності» не є виправданням для «священної» війни
  • Чтв, 05/05/2022 - 11:58

Державний секретар Ватикану кардинал П’єтро Паролін наголосив на постійній готовності Святого Престолу надати допомогу в переговорах щодо війни в Україні та засудив будь-яке виправдання конфлікту на основі християнських цінностей.

«Кожна війна, як акт агресії, є дією проти людського життя і тому є святотатством», — сказав Паролін в інтерв’ю італійській газеті «La Stampa», опублікованому в суботу. Про це переповідає журналістка католицького інтернет-видання «Crux» Еліс Енн Аллен.

«Отже, ніякого виправдання не можна знайти в Слові Божому, яке завжди є словом життя, а не смерті», — сказав він.

Його коментар насамперед пов’язаний із висловлюваннями російського православного Патріарха Кіріла, у яких він використовує Святе Письмо для захисту вторгнення Росії в Україну та війни, що триває.

З початку війни Патріарх Кіріл зробив кілька заяв, захищаючи Президента Росії Владіміра Путіна та його рішення вторгнутися в Україну, і натякав, що конфлікт є свого роду священною війною, яка ведеться проти західного секуляризму.

Патріарх Московський КірілПатріарх Московський Кіріл

У проповіді 6 березня Кіріл припустив, що порушення Заходом «Божого закону» є божественним виправданням війни, і навів визнання Україною прав геїв і паради гордості як приклади поведінки, яка суперечить Божим законам і вченню.

«Це гріх, який засуджується Словом Божим — і Старим, і Новим Завітом», — сказав він під час проповіді.

Відповідаючи на запитання про роль, яку відіграють очевидний моральний занепад Заходу та зростання секуляризму у війні між Росією та Україною, Паролін у своєму інтерв’ю сказав: «Безперечно, що сучасний світ намагається сприяти антропології, яка відхиляється від християнського бачення та відображається у „нові права“, засновані на виключно індивідуальному підході».

Католицька Церква, за його словами, усвідомлює «серйозний ризик», який це несе з точки зору захисту та збереження людської гідності, і стурбована цією тенденцією. «Однак спосіб протидії цьому явищу з боку християн ніколи не може бути насильницьким і тим більше збройним, але він повинен бути натхненний тим, чого навчав сам Ісус: дедалі більш достовірною пропозицією євангельської правди про світ, про людину і про Бога», — сказав кардинал Паролін.

Чи можна досягти миру за допомогою зброї?

На запитання, чи можна коли-небудь досягти миру за допомогою зброї, кардинал П’єтро Паролін процитував давньоримську фразу Ubi solitudinem faciunt, pacem appellant, що означає: «Там, де створюють пустелю і називають її миром».

«Війни показують нам саме цю сумну істину: „мир“, до якого вони ведуть, — це мир пустелі, точніше, я наважуся сказати, мир кладовища, тому що він був побудований на уламках багатьох руйнувань, особливо людських життів», — сказав він.

Через це мир не може бути досягнутий за допомогою зброї, а «можна досягти лише шляхом відмови від зброї», — сказав він, додавши: «На жаль, готовність до мирного вирішення конфлікту часто обернено пропорційна військовій силі».

Посилаючись на голосну підтримку Патріарха Кіріла у війні, Паролін повторив молитву Папи Франциска під час його пасхальної промови «Urbi et Orbi», в якій сказав: «Дорогий брате, нехай Святий Дух перетворить наші серця і зробить нас справжніми миротворцями».

Про дипломатичні зусилля Ватикану

Оскільки в Україні продовжує зростати кількість жертв серед цивільного населення, кількість тих, хто намагається втекти з розореної війною країни, також зросла. Згідно з даними Міжнародної організації з міграції (МОМ), приблизно 11 мільйонів людей покинули свої домівки з початку конфлікту 24 лютого, близько 5,3 мільйона втекли до сусідніх країн, а близько 6,5 мільйона є внутрішньо переміщеними особами.

Державний Секретар Ватикану сказав, що дипломатичні зусилля Святого Престолу у війні спрямовані на відновлення миру «на всіх рівнях».

Також він наголосив на відкритості Святого Престолу до допомоги у переговорах, зокрема щодо створення гуманітарних коридорів, які дозволять цивільному населенню безпечно евакуюватися із зони війни. «Ключові слова для Святого Престолу — це повага до людського життя та готовність до переговорів», — сказав кардинал.

Про відмінену зустріч Папи із Патріархом Кірілом

Зазначаючи, що запланована на літо зустріч Папи Франциска та Кіріла була «відмінена», Паролін сказав, що підготовка йде добре, але «зрештою було визнано доцільним її скасувати, оскільки це могло створити велику плутанину». «Я вважаю, що до тих пір, поки нинішня ситуація не зазнає позитивних зрушень, вона буде призупинена», — сказав співрозмовник.

Про потенційний візит Папи до Києва

Кардинал Паролін також торкнувся теми потенційного папського візиту до Києва, про який сам Папа Франциск під час зворотного рейсу з Мальти сказав, що він «на столі». Святіший Отець готовий зробити все, що в його силах, щоб покласти край війні в Україні, і деякий час уважно обдумував можливі формули, — сказав Паролін, зазначивши, що «візит в Україну обговорюється, — але його виконання обумовлено можливістю сприяти реальному покращенню ситуації в країні».

«Поїздка не мала б сенсу, якби наступного дня війна відновилася, як і раніше», — сказав він, не надавши більше подробиць про стан дискусій чи реальну ймовірність візиту Папи до Києва.

Про «скандальний» жест Хресної дороги у Колізеї

Посилаючись на суперечливе рішення Папи про те, щоб українка та росіянка разом несли хрест під час Страсної п’ятниці із Via Crucis у Колізеї, кардинал Паролін сказав, що вважає цей жест «скандальним» у тому сенсі, що це «щось, що важко зрозуміти людині».

«Водночас це був знак надії, — сказав він, кажучи, — у таємниці хреста ми знаходимо силу любові та прощення перед обличчям ненависті та смерті. Здається, вони перемагають, але життя і любов Бога сильніші».

«Дружба, яка існувала до війни і існує й зараз між цими двома жінками, співробітницями, сильніша за розкол і ненависть. Війна вдає, що розділяє два народи, які під хрестом визнали себе братами і сестрами», — сказав він.

Пресслужба Секретаріату Синоду Єпископів УГКЦ