“Хто як Бог” – 6 речей, які повинен знати кожен католик про св. Архангела Михаїла
  • Пон, 21/11/2022 - 09:04

У час, коли людство повністю відходить від Бога, звернення до найбільшого поборника демонів св. Архангела Михаїла є ефективною зброєю проти могутніх атак сил темряви. Це підтверджують слова св. Томи Аквінського: «Михаїл є подихом душі Відкупителя, яка наприкінці світу боротиметься і знищить Антихриста, як він це зробив із Люцифером на самому початку». Що кожен повинен знати про великого «Князя Небесного Війська», щоб бути під його захистом під час останнього випробування?

У листі до солунян св. Павло каже: «Бо сам Господь на даний знак, на голос архангела та при сурмі Божій, зійде з неба, і найперше воскреснуть ті, що вмерли в Христі.» (1 Сол. 4, 16). Св Юда в своєму листі називає архангела по імені: “Сам архангел Михаїл, змагаючись із дияволом і сперечаючись із ним про тіло Мойсея, не наважився винести зневажливого суду, а сказав: «Нехай тебе Господь судить»”, (Юд. 1, 9). До хору архангелів, окрім св. Михаїла, належать також св. Гавриїл і св. Рафаїл, а також чотири інших духи, про яких ми знаємо з розмови св. Рафаїла з Товитом.

«Князя Небесного Воїнства» першого вшанували святом. Греко-католики 21 листопада відзначають Собор св. Архистратига Михаїла та інших небесних сил безтілесних. У латинському обряді з 530 р. 29 вересня — літургійний спомин св. Архангела Михаїла. Пізніше свято поєднали з пам'яттю Ангелів-охоронців. Урочистості на честь св. Гавриїла і Рафаїла встановлено окремо. Але з часом вони були припинені у зв’язку з введенням до нового літургійного календаря (1970 р.) єдиного свята Трьох Архангелів.

1.Михаїл, або "Хто як Бог?"

Згідно з переказами, коли Люцифер з гаслом Non serviam (не служитиму) виступив проти Бога, перший ангел, який був нижчим у єрархії небесних істот, виступив проти нього з вигуком Quis ut Deus! – "Хто як Бог?" Цей заклик прозвучав під час битви на небесах, у якій Михаїл, великий воїн, зіткнувся з бунтівними ангелами на чолі з Сатаною та його поплічниками – дияволами. Тому Бог поставив св. Михаїла на місці впалого Люцифера, який перестав бути ангельським князем.

2.Архангел

На сторінках Біблії часто зустрічається постать ангела. Їх, мабуть, величезна кількість. Сам Господь Ісус говорить про легіони ангелів (пор. Мт. 26, 53), тоді як пророк Даниїл говорить про тисячі тисяч, що стоять перед Богом (Дан. 7, 10). І кожен з них по-різному відображає Божу досконалість, тому що немає двох рівних один одному ангелів. Передання Церкви говорить нам про дев'ять ангельських хорів, які в свою чергу поділяються на три ієрархії. Перші три хори, найближчі до Бога, – серафими, херувими і престоли. Вони стоять перед Божою величчю, постійно контемплюючи Його обличчя. Друга ієрархія – господства, сили і влади – відповідає за гармонійне функціонування всесвіту, тобто займається реалізацією задуму Божого Провидіння. Третій – начала, архангели та ангели – опікуються царствами, державмии, народами й окремими людьми. Хоча св. Михаїл – найвидатніший з-поміж ангелів, він займає нижче місце в ієрархії ангелів.

3. Провідник усіх ангелів

На думку св. Василія Великого та інших грецьких Отців, св. Михаїл, якого названо у Книзі Даниїла «великим князем», є провідником усіх ангелів, включаючи хор серафимів, які найближче до Бога. Про його високе становище свідчать слова Архангела Гавриїла, сказані під час розмови з пророком Даниїлом, що називають св. Михаїла «одним із перших князів». Як читаємо: «Та нема нікого, хто б мене підтримав проти отих, крім Михаїла, вашого князя.» (Дан. 10, 22). Цей ранг підтверджується згадкою з Книги Одкровення, яка показує керівну роль цього архангела: «І настала війна на небі: Михаїл і ангели його воювали проти дракона, і дракон воював та й ангели його» (Одкр. 12,7). Згадку про Архангела Михаїла як того, хто стане на захист людей під час панування Антихриста знаходимо в Книзі Даниїла: «в той час устане Михаїл, князь великий, що стоїть на варті синів твого народу. Той час буде часом скрути, якої не бувало від тоді, як постали люди, аж до сих пір. Але на той час твій народ спасеться, всі, які будуть знайдені записаними у книзі.» (Дан. 12, 1).

Хоча його зазвичай представляли як ангела-воїна у переможній позі, в повному військовому спорядженні, у шоломі, з мечем і щитом із латинським написом: Quis ut Deus?, оборонця християн у ньому бачили не від самого початку. З невідомих причин його більше вважали цілителем. Цілющі джерела у Фригії, Хаіротропі та Колосах, в яких було зцілено багато людей, вважалися справою цього Архангела, оскільки його бачили біля джерела в той час, як група язичників намагалася знищити це місце культу, направляючи потік води у протилежному напрямку. Тоді саме св. Михаїл не допустив цього.

4. Захисник Церкви, найбільший ворог диявола

Про силу і військову звитягу св. Архангела Михаїла у протистоянні з Сатаною та його поплічниками читаємо в Одкровенні св. Івана: «І настала війна на небі: Михаїл і ангели його воювали проти дракона, і дракон воював та й ангели його, та не перемогли, ані місця не знайшлося їхнього більше на небі. І повержено дракона великого, змія стародавнього, званого дияволом і сатаною, що зводить вселенну, – повержено на землю, і ангели його з ним повержені.» (Одкр. 12, 7-9). З цього видіння народився образ архангела Михаїла як захисника Церкви і найбільшого ворога диявола. Папа Лев ХІІІ, містично відчувши жахливі погрози сатани, уклав молитву, слова якої, згідно з волею Глави Церкви, лунали по всьому світу, а особливо лунали в храмах по всьому світу після кожної Святої Літургії.

Хоча його ім’я не згадується в Біблії, багато вчителів Церкви в Ангелі-Охоронці Ізраїля з Книги Виходу бачать св. Михаїла: «Ось я посилаю ангела мого перед тобою, щоб стеріг тебе в дорозі і привів тебе до того місця, що я приготував. Шануй його і голосу його слухай; не бунтуйся проти нього, бо він не стерпить ваших переступів; бо в ньому моє ім'я» (Вих. 23, 20-21). Подібним чином «Воєводу небесних військ» ангелом, який стояв на шляху Валаама, про якого ми читаємо в Книзі Чисел (пор. Чис. 22,22). Завдяки всім цим досягненням християнська традиція приписує св. Михаїлові чотири завдання: 1) боротися з сатаною; 2) рятувати вірні душі від влади сатани, особливо в годину смерті; 3) віднаходити помираючих і вести їх на суд; 4) бути захисником Божого народу– ізраїльтян у Старому Завіті, християн у Новому Завіті, і служити покровителем Церкви, як він служив військам лицарів у Середньовіччі.

5. На землі має свій осідок

Витоки одного з найвідоміших санктуаріїв Католицької Церкви на честь св. Архангела Михаїла, розташованого на пагорбах півострова Ґарґано, можна знайти у листах Папи Геласія I до єпископів на зламі 493 і 494 років і в Liber de apparitione Sancti Michaelis in Monte Gargano від VIII століття, тобто в книзі, яка описує місцеві об’явлення про св. Михаїла. Об'явленню Ангела св. Лаврентію, єпископові Сіпонто у 490 р., передувала така подія:
«В одного заможного селянина втік бик. Господар помітив його на вершині гори, стоячи ниць біля входу до ґроту – місці майбутніх об'явлень. Селянин не міг туди дійти, тому в гніві натягнув лука і випустив стрілу, щоб покарати неслухняну тварину смертю. Але сталася дивна річ. Стріла… повернулася і влучила йому в ногу. Злякавшись, він побіг розповісти місцевому єпископу про цю дивовижну подію. Той негайно оголосив три дні публічної молитви та покаяння. Коли наближався вечір останнього покутного дня, 8 травня, св. Михаїл явився єпископові та сказав: Я Архангел Михаїл, що стою перед Богом. Ґрот посвячений мені; Я його охоронець (…). Там, де відкриється скеля, прощатимуться людські гріхи (...). Молитви, які ви тут підноситимете до Бога, будуть вислухані. Іди в гори і підготуй цей ґрот для християнського богопочитання».

Перед ґротом св. Архангела Михаїла на Монте-Ґарґано, відомим також як Небесна Базиліка, відбулося друге об’явлення цього небесного духа, який, перед обличчям рішучої поразки християн у битві з  германцями під проводом Одоакра, наказав їм негайно почати контрнаступ, що сприяв їх перемозі 29 вересня 492 року. Через рік архангел Михаїл явився єпископу, який збирався посвятити вказане місце, сповіщаючи: «Облиш думку освячувати печеру, я вибрав її своїм осідком і освятив її разом з моїми ангелами. У ній ви знайдете знаки на скелі та мій образ, вівтар, паліус і хрест. Ви просто зайдете до ґроту і помолитесь при мені. Завтра ви відслужите Святу Жертву за людей і побачите, як я сам освячую цю святиню». 29 вересня 493 року зібрані люди разом зі своїм пастирем стали свідками єдиного в історії освячення святині нелюдською рукою.

6. Молитва (Екзорцизм) до святого Архангела Михаїла

13 жовтня 1884 року Папа Лев XIII пережив містичну розмову між Богом і Сатаною. «Під час подяки після Святої Літургії Папа почув таку розмову між сатаною і Христом біля кивоту: Голосом, сповненим гніву, диявол кричав: Я можу знищити Твою Церкву! Господь Ісус лагідно відповів: І ти зможеш? Тож спробуй. Сатана: Але для цього мені потрібно більше часу та влади! Ісус: Скільки тобі потрібно часу й влади? Сатана: Від 75 до 100 років і більше влади над тими, хто мені служить. Ісус: Ти матимеш цей час і владу. Яке століття обираєш? Сатана: Те, що надходить (тобто ХХ століття – прим. автора)», – читаємо в електронній книзі "QUIS UT DEUS!", доступній у мережі. Після цієї події в серці Святішого Отця зародилося бажання зробити щось, що допомогло б вірним пережити майбутні події. Саме з цим наміром була укладена молитва, якою Лев XIII наказав молитися єпископам і священникам після кожної Святої Літургії. Вона увійшла в традицію Церкви як екзорцизм до святого Архангела Михаїла. Кожного разу, коли ми молимося нею, ми можемо отримати частковий відпуст, а практика щоденної молитви протягом місяця дозволяє нам отримати повний відпуст за звичайних умов.

Існування ангелів, або духовних безтілесних істот, – правда віри. Вони в усій своїй суті є слугами і посланцями Бога, найблагороднішими і найдосконалішими створіннями – особовими і безсмертними, які мають розум і волю.