Ізраїльський вчений стверджує, що єрусалимських Храмів було не два, а чотири
  • Втр, 12/09/2017 - 18:40

Професор археології Дан Бахат присвятив життя проясненню білих плям в історії єрусалимського Храму. Свої роботи він публікує англійською мовою, щоб вчені в усьому світі не могли потім сказати: "Ми не знали, що на Храмовій горі знаходилася святиня єврейського народу".

За версією професора Бахата, на одному і тому ж місці в Єрусалимі перебували не два (як прийнято вважати), а цілих чотири Храми.

"Перший Храм був побудований царем Шломо (Соломоном) і зруйнований Навуходоносором, - розповідає професор Бахат. - Другий Храм був споруджений євреями після повернення з вавилонського вигнання. Цей же Храм був перебудований в період еллінізму (320-280 до Р. Х.), Тобто він був третім. А четвертий Храм був побудований Іродом в 22 році"

При цьому під другим Храмом зазвичай мається на увазі і третій, і четвертий, тому що релігійна служба на місці практично не припинялася, за винятком нетривалого періоду перед повстанням Маккавеїв, коли елліністи здійснювали обряди, пов'язані з культом Зевса.

Свої висновки Бахат засновує не тільки на підставі археологічних знахідок, а й на стародавніх текстах. Наприклад, в Книзі Езри йдеться, що коли повернулися з вавилонського полону старі побачили, як виглядає відбудований новий Храм, вони гірко заплакали, бо він був меншим, ніж перший Храм. При цьому більш пізні грецькі джерела розповідають про величну величезну будову з проведеним до неї водопроводом. Припущення: Храм міг бути перебудований заново.

Для доказу цієї версії професор посилається на  книгу "Бен-Сіра"  (Сираха), в якій розповідається, що первосвященик Шимон побудував елліністичний храм. Автор тексту порівнює Шимона з двома організаторами відновлення другого Храму - Зрубавелем Бен-Шаалтіелем і Йегошуа Бен-Йегоцедеком. Тобто мова йде про фундаментальне будівництво, а не добудову або ремонт.

Вчений пояснює: "У юдаїзмі був канонізований вигляд Храму, побудованого в елліністичному стилі, а не більш пізня і більша будівля, споруджена Іродом. Третій Храм зовні був дуже схожий на елліністичні храми".
Цьому знайдені підтвердження в описах елліністичних храмів, що нагадують зовні єрусалимський Храм.

Сучасна Храмова гора нагадує паралелепіпед. Але так було не завжди, це не збігається з видом гори Морія в біблійних джерелах. Елліністи будували свої міста навколо акрополя - укріпленої підвищеної частини міста, де зазвичай розташовувався храм. Храмова гора в той період сприймалася як акрополь.

"Те, що ми бачимо сьогодні, - це результат будівництва Ірода. Він оточив акрополь з трьох сторін масивними стінами на зразок Західної стіни, і ми не знали, де знаходяться межі давньої Храмової гори".

Професор Бахат стверджує, що завдяки фундаментальним археологічним знахідкам йому вдалося визначити точні межі елліністичного Храму, що може кардинально змінити галахічні встановлення щодо місцезнаходження Храму.

"У так званого шва Східної стіни була виявлена величезна сходова система, що і було південним кордоном комплексу, - каже Бахат. - Прямокутні водяні колодязі будувалися в період Ірода, а круглі - в попередні періоди. По розташуванню деяких круглих колодязів можна зрозуміти, що саме вони перебували біля Щурячих воріт, а мечеть "Купол Скелі" дійсно побудована на місці Святая Святих.

Мішна розповідає, що Храм був не посередині Гори, а в її північно-західній частині - там, де зараз стоїть "Купол Скелі", і колись це була найвища частина гори, поки Ірод не зробив її плоскою.
 
Єрусалимський Храм згадується в стародавніх джерелах - не тільки єврейських, а й в священних писаннях християн і мусульман (останні називають його Палацом Сулеймана).
 
За словами проф. Бахата, в даній області ми часто стикаємося з відвертим псевдонаукових невіглаством, небажанням ознайомитися з конкретними історичними фактами, доведеними за допомогою археологічних знахідок. Маленька стара монета або глиняна табличка з текстом можуть легко спростувати політично ангажовані теорії.