Коли ми з Богом, тоді нам легко будувати стосунки з іншими людьми, - владика Венедикт на Собор архистратига Михаїла
  • Птн, 21/11/2014 - 10:29

21 листопада Церква святкує Собор архистратига Михаїла і всіх безтілесних сил. Цього дня почитають не лише архистратига Михаїла, а й усіх ангелів. Цей архистратиг вважається воїном, який воює на стороні Бога, через що він глибоко почитається не лише в християнстві. Про це розповідає владика Венедикт (Алексійчук), голова Патріаршої літургійної комісії УГКЦ.

Чому це свято називається «собором», а не просто днем пошанування архангела Михаїла?

Це тому, що саме цього дня почитаються всі ангели. Адже, як відомо, у Церкві існує дев’ять ангельських чинів. Архангел Михаїл є головний з-поміж ангелів. Тому «собор» у контексті цього свята означає пошанування всіх ангелів, а не лише архангела Михаїла. 

Чому архангел Михаїл заслужив таку шану не лише в християнстві, а й в інших релігіях?

Церква каже про те, що в певний момент ангели  на чолі із Сатаною збунтувалися проти Бога. Тоді архангел Михаїл разом із небесними силами вступив у війну із Люцифером. Тому і почитають його як того, хто стоїть на сторожі правди. Він вважається оборонцем цінностей і віри.

А хто такі архангели?

Архангели є головними проводирями ангельських сил. Однак наші людські терміни не можуть охопити цього. Ми вживаємо певні свої поняття, щоб зрозуміти той неземний ангельський світ. Коли ми говоримо про Бога і про ангелів, то вкладаємо в це свої поняття.

Ми звикли молитися до Бога, Марії і святих, а ангелів якось залишаємо поза увагою. Як молитися до них?

Кожна людина має свого ангела-хоронителя, що даний їй Богом з моменту її народження. Покликання ангела-хоронителя полягає в тому, щоб схиляти людину до Бога. Також він охороняє від усякого зла, злих думок та пожадань, спокус. Своїх ангелів-покровителів мають навіть міста (наприклад, Київ). У нашій церковній традиції кожен понеділок є днем почитання ангелів.

Однак, на мій погляд, культ ангелів ще мало розвинений, бо людям важко усвідомити їхнє буття. Навіть коли ми молимося до старозавітного Бога-Отця, то нам складно це робити, бо Його ніхто не бачив. Нам вже легше уявити Ісуса Христа, який є іконою Бога-Отця, бо він був людиною. Адже Богородиця у своєму величному покликанні народила Боголюдину. До святих нам легко також молитися, бо вони були людьми. Це не означає, що ангели - не присутні в нашому житті. Переконаний, кожен із нас може згадати безліч випадків, коли в якийсь момент складної ситуації приходила вірна і правильна думка. Коли придивимося до нашого життя, натхнень і думок, то зауважимо, як Господь послуговується ангелами. Бо вони є посланцями від Бога. Як бачимо із Старого і Нового завітів, ангели були тими, хто приносив звістку. Але оскільки ми живемо в матеріалізованому світі, то нам важко усвідомити те ангельське духовне буття. Ми повинні вчитися це духовне буття відкривати і молитися до свого ангела, просячи його про поміч і духовну опіку.

А чи можна в сучасному контексті воювати на боці Бога?

Війна змушує людину посісти певну позицію і робити певні кроки в цьому напрямку. Однак це крайність! У щоденному житті ми також приймаємо рішення стосовно когось. Зранити чи вбити можна не тільки зброєю. Це можна зробити і словом. Питання вбивства притаманне щодня. Хтось на когось погляне якось не так - для іншого це буде вбивчо.

Мене якось запитала одна жінка про те, чи можна карати дітей. Я відповів їй на те, що потрібно дітей любити. Бо коли ти любиш, ти можеш навіть крізь пальці дивитися на їхні провини і вчинки. Але можна любити дітей караючи і ставлячи їх на місце. Бо, за Іваном Богословом, Бог є любов. І саме тоді, коли ми є з Богом, ми можемо любити. Святий Августин каже, що коли Бог – на першому місці, все решта – також на своїх місцях. Коли Господь є на першому місці, то Він показує грань між захистом і неморальними вчинками. Кожен із нас має досвід, коли він із Богом, то йому тоді легко будувати стосунки з іншими людьми. Коли є навпаки, то скільки дурниць і гріхів можна скоїти.

Розмовляла Руслана Ткаченко