Корінь переслідування християн в ісламському світі – сам іслам
  • Пон, 10/08/2015 - 01:03

Минулий тиждень був сповнений новин про черговий вал переслідування християн в ісламському світі. Навіть Святіший Отець Франциск, який доволі обережно висловлюється про іслам, минулого тижня в чергове звернув увагу на переслідуваних в ісламському світі християн і на політкоректну мовчанку про цю проблему Заходу.

Сучасний толерантний і політично коректний світ старається не зауважувати, що певні речі у поведінці людей, у формуванні культур, у створені суспільствами суспільно-політичної системи зумовлені не економічним відставанням тих чи інших країн, а зовсім іншими чинниками і, в першу чергу, таким важливим для людини чинником як релігія. І це – одна з причин мовчанки про трагедію християн у мусульманських країнах.

На жаль, і багато католиків, які щиро прагнуть до міжрелігійного діалогу, показують банальне нерозуміння того, що міжрелігійний діалог – це не екуменічний діалог з християнами, які є інакшими, але все ж таки з якими маємо спільний фундамент – прийняття Біблії, як джерела Божого Об’явлення, віра в Бога в Тройці Святій Єдиного, віра у відкупительну жертву Ісуса Христа.

Міжрелігійний діалог – це діалог із зовсім інакшим, часто цілковито відмінним від нас світом. І наш світоглядний імперіалізм заставляє нас дивитися на відмінності інших виключно через християнські окуляри, а це призводить тільки до ще більшого нерозуміння, до помилок і промахів.

Особливо це стосується діалогу з ісламом.

Так не прийнято говорити, що ісламський тероризм зумовлений самим ісламом. Адже в ісламі є дві норми, які зумовлюють появу цього явища. Перша ­-це специфічне сприйняття Корану, яке кардинально відрізняється від сприйняття Біблії у християнстві чи юдаїзмі. Наш західний підхід до святих текстів нашої віри відрізняється від того, як мусульмани сприймають святий для їхнього віросповідання текст – Коран.

Для мусульман, Коран не просто слово Боже, дане людям, а, так би мовити, абсолютне Слово. Спрощено кажучи, так, як християнство сприймає Ісуса Христа, так іслам сприймає Коран. Для ісламу, це вічне, незмінне слово Боже, не зумовлене нічим – ні історичними обставинами, ні літературною формою, ні людським середником, через який воно прийшло.

В ісламі Коран сприймається як досконала репродукція вічного тексту, який зберігається на небесах.

Іслам сприймає Коран в першу чергу в прямому значені його тексту. Навіть сам текст Корану до сьогоднішнього дня є літературною нормою арабської мови. Коран, з точки зору ісламу, неможливо перекласти на іншу мову. Тому переклади Корану в ісламі сприймаються, як переклади смислу, але не і самого тексту.

Тому заклики Корану до вбивства невірних, до джихаду – це для мусульман святий обов’язок.

Іншим моментом, який Захід часто не розуміє – це наслідування Мухамеда. Ісламський пророк для мусульман – це архетип досконалої людини. Вся його поведінка не просто гідна наслідування, але й зобов’язуюча для мусульман. Навіть довжина бороди Мухамеда є прикладом для наслідування. Збірники мусульманських передань про поведінку й висловлювання Мухамеда (збірники хадісів) описують неодноразові криваві походи Мухамеда, його жорстокі криваві покарання для невірних, одним словом, те, що сьогодні ми звикли називати словом «тероризм».

Отож, тероризм – це не вивихнений іслам. Це, властиво, і є правдивий іслам, в його оригінальності.

Та не тільки тероризм, але й суспільно-політичні стосунки у мусульманських країнах є прямим наслідком ісламу. Принижений статус і дискримінація немусульман в ісламських країнах є прямим наслідком зберігання приписів ісламу. 

Окрім цього, в ісламі немає поняття відкупительної жертви, як в християнстві, чи, принаймні, замісної жертви, як в юдаїзмі. Тому єдиним способом спокутувати гріх є покарання, а за більшість гріхів – кара смерті. В ісламі, життя людини не є найвищою вартістю, як в християнстві, яке цінує людське життя як найбільшу туземну вартість саме з причини того, що за кожну людину зокрема заплачено неймовірну ціну страждань і смерті Сина Божого.

Без розуміння цього неможливо зрозуміти криваві переслідування християн в ісламському світі, ні дискримінацію та утиски усіх немусульман в ісламських суспільствах.

Тільки через розуміння того, чим насправді є іслам, а не виключно через схеми псевдохристиянської толерантності й політкоректності дасть змогу випрацювати нові, ефективні підходи до діалогу з ісламським світом.

о.Орест-Дмитро Вільчинський