Міжнародна наукова конференція «Ecclesia Leopoliensis. Костели Львова і Львівської архідієцезії латинського обряду: історія, традиція і сучасна ситуація»
  • Пон, 01/09/2014 - 15:48

6-8 вересня 2014 року у Львові під Почесним патронатом Його Ексцеленції Високопреосвященного Архієпископа Мечислава Мокшицького, Митрополита Львівського латинського обряду відбудеться Міжнародна наукова конференція «Ecclesia Leopoliensis. Костели Львова і Львівської архідієцезії латинського обряду: історія, традиція і сучасна ситуація», присвячена 600-тій річниці прибуття до Львова першого католицького архієпископа-митрополита.

Цього року припадає ще один ювілей у житті Львівської Католицької Церкви латинського обряду. Якраз 600 літ тому до міста прибув архієпископ-митрополит і відбувся інгрес – урочисте введення пастиря до катедри, перенесеної сюди з Галича в 1422 році. Це чергова нагода подивитися в минуле й на Церкву, яка упродовж століть була співтворцем духовності на порубіжжі народів і залишила глибокий слід у культурній спадщині цих земель.

Матеріальним втіленням присутності Латинської Церкви стали католицькі святині. Вони органічно вписалися у ландшафт кожного галицького міста й містечка, а їх здебільшого стрункі силуети досконало гармонуюють з церковними куполами, засвідчуючи вселенськість Церкви і багатство християнських традицій.

Протягом останніх кількох десятиліть Римо-католицька Церква зазнала драматичних втрат, що відбилося на її святинях. Відповідно до різних тоталітарних ідеологій вона мала припинити своє існування, а від зруйнованих храмів не повинно було залишитись й сліду. Наприкінці комуністичного режиму на всій Західній Україні, за винятком Закарпаття, залишилося тільки сім діючих костелів. Відновлена завдяки св. Йоану Павлу ІІ Львівська архідієцезія латинського обряду всупереч припущенням ворогів Церкви змогла відродитися і повернути собі минулу славу.

Свідченням цього стали динамічний розвиток душпастирства, мережа парафій, наукові здобутки. Тому Центр досліджень історії та традиції Львівської митрополії латинського обряду разом із Центром UCRAINICUM Люблінського Католицького Університету, Теологічним Інститутом ім. св. Йосифа Більчевського Львівської архідієцезії РКЦ в Україні, Католицьким товариством «Civitas Christiana», Львівським музеєм історії релігії та Товариством «Спільне коріння» звернулися до теми: «Ecclesia Leopoliensis. Костели Львова і Львівської архідієцезії латинського обряду: історія, традиція і сучасна ситуація».

Конференція розпочнеться 6 вересня з участі її учасників в урочистій процесії з костелу св. Антонія до митрополичої базиліки Успіння Пресвятої Діви Марії з мощами бл. Якова Стрепи, співпокровителя Львівської архідієцезії. Учасники форуму відвідають латинські храми у Львові та на терені архідієцезії, матимуть змогу побачити їх стан і ситуацію з душпастирською опікою вірних. В урочистість Народження Пресвятої Діви Марії науковці та священики з України та Польщі зберуться у Конференційній залі Львівської Митрополичої Курії, де поділяться своїми знаннями і думками про римо-католицькі храми. Зокрема про окремі історичні події, сакральне мистецтво, а також теперішню ситуацію довкола святинь Львівської архідієцезії.

На жаль, після падіння комуністичного режиму актуальною залишається справа повернення храмів і церковного майна. Свідченням цього є хоча б те, що з тридцяти костелів, які до завершення Другої світової війни належали РКЦ, в історичній частині Львова залишилося тільки два, де здійснюються богослужіння в латинському обряді. Саме стільки, як було залишено комуністичною владою за найгірших часів атеїзації. У місті Львові римо-католикам не повернено жодного храму! Попри гучні декларації про прихильність до європейських цінностей, соціальна чутливість до цих питань ще доволі незначна, а елементи дискримінації однієї з конфесій не в кращому світлі представляють солідарність католиків різних обрядів, чим завжди пишався Львів. Бракує повної щирості в міжнародній співпраці й вірності демократичним принципам. Тому знання з етики, церковного вчення, що стосуються майнових питань, прикладів врегулювання права на власність храмів в інших державах будуть хороших підґрунтям для продовження цих тем на різних рівнях.