Навіщо Іван Павло ІІ додав до вервиці світлі таємниці?
  • Чтв, 27/10/2022 - 20:25

Двадцять років тому св. Папа Іван Павло ІІ видав апостольський лист «Rosarium Virginis Mariae», додаючи п’ять світлих таємниць до традиційних 15-ти у вервиці.

Світлі таємниці стосуються публічного життя Христа: хрещення в р. Йордан, перше чудо на весіллі в Кані Галилейській, проголошення Царства Божого із закликом до навернення, Преображення на горі Тавор та встановлення Таїнства Євхаристії.

В апостольському листі Святійший Отець пояснив, що «вервиця, хоча і має виразно марійний характер, у серці містить Христоцентричну молитву». Він додав, що саме ця молитва відіграла дуже важливу роль у його духовному житті в юнацькі роки.

Через два тижні після того, як його обрали Папою римським, Іван Павло ІІ публічно сказав: «Вервиця – моя улюблена молитва».

Папа запровадив світлі таємниці, щоби «наголосити Христологічний характер вервиці». Ці таємниці стосуються «Христового публічного служіння від Хрещення до Страстей», - пояснив він.

У цих таємницях «ми роздумуємо над важливими аспектами особи Христа як остаточного об’явлення Бога», - написав Папа, додаючи: «власне впродовж років Його публічного служіння, таємниця Христа є найбільш очевидною таємницею світла: «І поки я у світі – я світло світу» (Ів. 9,5).

Таким чином, щоб вервиця була більш повним «компендіумом Євангелія», Папа вважав за потрібне, щоб вона містила «роздуми над певними особливо важливими моментами Його публічного служіння, слідуючи після роздумів над Утіловленням та прихованим життям Христа (радісні таємниці) та передуючи роздумам про страждання Його Страстей (скорботні таємниці) та славне воскресіння (славні таємниці).

Папа наголосив, що додавання Світлих таємниць не відбувається через упереджене ставлення до традиційного формату молитви, а має на меті додати свіжого подиху та відновити зацікавлення вервицею в християнській духовності, бо вона є «істинними дверима до глибин Христового Серця, океану радості та світла, страждання та слави».

Таємниці, що відкривають світло царства

Св. Іван Павло ІІ пояснив, що кожна з таємниць світла є «об’явленням Царства, яке зараз присутнє в особі Ісуса».

Ця присутність появляється в особливий спосіб у кожній зі світлих таємниць.

У Хрещенні, Христос «став «гріхом» заради нас» (пор. 2 Кор. 5,21), Отець проголошує Його Улюбленим Сином, а Святий Дух «сходить на Нього, щоб покласти на нього місію, яку Він має виконати».

На весіллі у Кані Галилейській Христос, перетворюючи воду на вино, «відкриває серця учнів для віри, завдяки втручанню Марії – першої серед віруючих».

Проголошенням царства та закликом до навернення Христос ініціює «служіння милосердя», яке продовжується у «Таїнстві покаяння, яке Він довірив Церкві»,

Для св. Івана Павла ІІ, Преображення є «головним чином таємницею світла», оскільки «слава Божа випромінює з обличчя Христа, коли Отець наказує приголомшеним апостолам «Його слухати».

Встановлення Євхаристії також є таємницею світла, бо «Христос жертвує своє тіло і кров як поживу під видами хліба і вина, та «до кінця» свідчить свою любов до людства (Ів. 13,1), заради спасіння якого Він приніс себе в жертву».

Марія у світлих таємницях

Святійший Отець вказав, що «окрім чуда в Кані, присутність Марії залишається на задньому плані». Однак, «та роль, яку вона відіграла у Кані, у свій спосіб супроводжує Христа впродовж Його служіння», із її материнською порадою: «Робіть те, що Він вам каже» (Ів. 2,5).

Св. Іван Павло ІІ вважає цю пораду «відповідним вступом до слів та знаків Христового публічного служіння і формує марійну основу для усіх «таємниць світла».»

Також Папа запропонував, щоб ці таємниці світла брались для роздумування по четвергах.

За матеріалами CNA