Неділя 2-га по Зісланні Святого Духа. Біблійний коментар
  • Чтв, 04/07/2013 - 20:44

Євангеліє від Матея 4, 18-23

 

18А йдучи попри Галилейське море, побачив двох братів: Симона, що звався Петром, і Андрія, його брата, що закидали сіті у море, бо були рибалки. І до них мовив: 19«Ідіть за мною, я вас зроблю рибалками людей». 20І ті негайно кинули сіті й пішли за ним. 21Пройшовши звідтіль далі, побачив інших двох братів: Якова, сина Заведея, та Йоана, його брата, що в човні з батьком Заведеєм лагодили свої сіті, і їх покликав. 22Вони зараз же, кинувши човна і свого батька, пішли слідом за ним. 23І ходив Ісус по всій Галилеї, навчаючи по їхніх синагогах, звіщаючи Добру Новину про Царство й вигоюючи всяку хворобу й всяку недугу в народі.

1 Приготування

  1. Прочитати уривок Мт 4, 18-23
  2. Прочитати: Мк 1, 16-20; Лк 5, 1-11
  3. Зробити аналіз:
  • Де відбуваються події?
  • Хто є головними героями?
  • Визначити сцени відносно подій та героїв.
    1. Контекст: 4, 12-25

Прочитати, проаналізувати зв’язок із уривком.

2 Нарис

  1. Повідомлення із контексту

Після отримання звістки про ув’язнення Івана, Ісус повертається у Галилею, де він і розпочинає свою діяльність, проголошуючи наближення Небесного Царства. Своїм осідком обирає місто Капернаум, яке знаходилося на узбережжі Генезаретського озера. Через це місто проходили також і торгівельні шляхи. Тому воно більше, ніж Назарет, підходило Ісусові для виконання його завдання.

Ісус проповідує те, що проповідував Іван Хреститель, але між тими проповідями є й відмінність досить суттєва. На відміну від Івана, який пророкував про наближення Небесного Царства, Ісус не пророкує, але робить пророцтво дійсністю.

Матей ще раз дає читачеві побачити виконання пророцтв (Ісаї) щодо Месії, які сповнюються в особі Ісуса з Назарету.

Ісус зображений великим світлом для людей, що сиділи в темряві смерті, тому зрозумілим стає наслідування його тими, кого він покликав. Світло, що себе явило людині, стає для неї проводирем у темряві.

Євангелист зображує покликання перших чотирьох учнів за допомогою двох паралельних ліній, кожна з яких вміщає чотири кроки (побачив, покликав, залишили все, пішли слідом). Два перших кроки стосуються особи Ісуса, два інших –  людей.

Коли людина вирішила наслідувати Христа, вона тим самим стає його учнем. Тому Матей одразу по описанні сцени покликання учнів зображує Ісуса як того, хто дає моральний кодекс життя, яке мають вести його учні (Мт 5, 1-12).

  1. Читання тексту

18А йдучи попри Галилейське море, побачив двох братів: Симона, що звався Петром, і Андрія, його брата, що закидали сіті у море, бо були рибалки. І до них мовив:

Євангелист Матей зображує Ісуса як такого, що сидить та навчає (Мт 5, 1; 13, 1) так і такого, що перебуває у русі, навчаючи своїм життям. Дієслово сидіти – відображає мати владу, бо сидять, навчаючи, ті, які мають владу (Мт 23, 2), Ісус же навчає як повновладний (Мт 7, 29). Але Ісус не лише сидить, він ходить, він прокладає дорогу, по якій мають іти його учні. Мало того, він себе ототожнює з дорогою, що веде до Отця (Йо 14, 6).

Ісус іде попри море. Грецьке слово θάλασσα (thalassa) означає море і вживається вже при описанні сотворення світу (Бут 1, 10). Після потопу море, велике зібрання води, виглядало людині як щось жахливе, з безодні якого немає вороття.

Морська бездна розумілася як місце, де знаходяться істоти найбільш віддалені від Бога. Туди кидаються нечисті духи, яких вигнав з людей Ісус (Мт 8, 32). Ісус же є той, хто може панувати над розбурханою стихією бездни (Мт 8, 26). Він може ступати по поверхні моря і воно не може його поглинути, з волі Ісуса і, маючи віру, також і людина може робити так само (Мт 14, 25-33).

Ісус прийшов, щоб звільнити людину від рабства гріха, звільнити її з-під влади диявола. Тому проходження попри море може виглядати як натяк на нове творіння або на новий вихід.

Ісус побачив. Що означає побачити? Це означає доконану дію від дивитися пильно, шукати. Можна сказати, що погляд біжить туди, коли його направляє думка і приносить їй те, в напрямку чого він біжить.

Бог коли творив світ також дивився і бачив, що все створене ним було добре. Він створив людину на свій образ (Бут 1, 27) і хоче бачити її на свою подобу (Бут 1, 26). Людина ж відійшла від Бога і почала ховатися від нього (Бут 3, 8), а Творець шукає її, його погляд біжить до людини, шукаючи своєї подоби. Він шукає зустрічі з поглядом людини, і коли два погляди зустрінуться, то означатиме, що людина побачила свій Зразок, до якого вона хоче уподібнюватися. При зустрічі двох поглядів без перешкод “ми будемо до нього подібні, бо ми побачимо його, як є” (1Йо 3, 2). Тепер людині важко побачити ясно лице Боже, але прийде хвиля коли його побачимо чітко (пізнаємо його) так як ми є ним бачені (1Кр 13, 12).

Ісус, знаходячись на суші біля моря, побачив двох братів. У цих кількох віршах 4 рази зустрічається слово брат. Син Божий бачить людей як братів. Інакше бути не може, бо людина носить образ Божий, а Син Божий носить на собі людську природу.

Ці люди знаходяться на морі, займаючись такою справою, яка підкреслює ким вони є. А є вони рибалками. Займаючись своєю працею, вони знаходяться на човні, що їх рятує від того, щоб не бути поглиненими безоднею морською.

19«Ідіть за мною, я вас зроблю рибалками людей».

Ісус кличе за собою. Він пропонує вийти на дорогу, якою він сам є. Той, хто перебуває на ній, навіть коли навколо розбурхане море, може по ньому ходити і бездна не може захопити його у свої обійми. Для того щоб перебувати на цій дорозі, треба вірити. Віра є тим чинником, що визначає приналежність до Ісусових учнів, приналежність до нього самого, це є діло Боже (Йо 6, 29). Людина, що виконує діло Боже покликана бути рибалками людей. Бути рибалкою означає знати як витягати живі морські творіння із бездни морської. Бути рибалками людей означає працювати так, щоб витягати з бездни людей, для яких вона не є призначена, тобто рятувати їх від її полону.

20І ті негайно кинули сіті й пішли за ним.

Підкреслюється невідкладність відповіді. Кожне рішення приходить у якусь певну хвилю, коли людина рішуче робить перший крок. Ця дорога, на яку вивій перший крок людину, ще буде мати різні перешкоди (сумніви і зневіру), але по ній розпочався рух.

Залишили сіті, тобто залишили те, що було для них дуже важливим, до хвилі, коли вирішили йти за Ісусом. Рибалка, який не мав сітей, не міг навіть мріяти про те, щоб упіймати велику кількість риби. Учні залишили ці засоби, які давали їм можливість жити фізично, лише задля того, що знайшли щось краще, знайшли джерело води живої і хліб життя вічного.

Людина перестала бути втікачем перед Господом. Розпочинається новий період: людина починає наслідувати Слово Боже, починає крокувати за ним, отже, розпочинає чинити за Словом Божим. Ця хвиля коли людина вирішує наслідувати Слово, що вийшло від Господа, стає початком будування себе на подобу того, хто її створив. Той, хто наслідує Ісуса, може це робити лише з любові. Бо наслідування Ісуса є відповіддю на Божу любов, якою Отець так полюбив людей, що свого єдинородного Сина послав у світ (Йо 3, 16). Син Божий, що прийшов у світ «полюбив своїх, тих, що були у світі, полюбив їх до кінця» (Йо 13, 1). Ісус звертається до своїх: «Нову заповідь даю вам, щоб ви любили один одного! Як я був полюбив вас, так любіте один одного!» (Йо 13, 34).

Тому учень Ісуса є пов’язаний вузами любові зі своїм учителем і братами. Стати досконалим у любові – це означає наслідувати Ісуса, що веде до воскресіння і вічного життя.  Для цього необхідно прикласти багато зусиль, щоб досягти мети (Флп 3, 12), щоб відкрити себе повністю для Бога, який є любов, і могти сказати, що Христос живе у мені, як це казав апостол Павло (Гл 2, 20).

21Пройшовши звідтіль далі, побачив інших двох братів: Якова, сина Заведея, та Йоана, його брата, що в човні з батьком Заведеєм лагодили свої сіті, і їх покликав.

Знову два брати. Тепер число тих, кого покликав Ісус є чотири. Гурт із чотирьох осіб, у якому кожен має брата і кожен має нагоду, вже відоме почуття до братських відносин, розширити на тих, хто є братом у Бозі.

Число чотири є числом, яке вказує на світову цілісність (чотири головних напрямки: північ, південь, захід, схід; чотири пори року; за грецькою філософією світ складався з чотирьох первнів: вода, земля, повітря, вогонь).

У Старому Завіті вживається число чотири також. З Едему витікала ріка, яка зрошувала сад і тоді розділялася на чотири течії (Бут 2, 10). Єзикиїл бачить видіння чогось, що було подібне до чотирьох тварин, що нагадували людські подоби. У кожного такого створіння було чотири обличчя, і в кожного було четверо крил (Єз 1, 4-14). Згадується про чотири сторони світу (Єз 7, 2), та про чотири небесні вітри (Дан 11, 4).

В одкровенні згадується про чотирьох істот, що знаходяться всередині та навколо престолу (Откр 4, 6), що знаходився на небі, і на якому сидить той, кому складають славу всі, що там знаходяться.

Після другого приходу Сина Чоловічого він пошле своїх ангелів і ті зберуть вибраних його з чотирьох вітрів, від одного аж до другого кінця неба (Мт 24, 31).

22Вони зараз же, кинувши човна і свого батька, пішли слідом за ним.

Як і при покликанні двох перших братів, тут також ставиться наголос на миттєвій, невідкладній відповіді. Вони залишають човна, той засіб, який не дозволяв бездні поглинути людину і до якоїсь міри панувати над силами моря. Залишають також свого батька, що звався Заведей (від еврейського הידבז – зевадейаг, що складається з двох слів: דבז (звд) – дарувати, дарунок, та  скорочення הי (йг) від імені божого הוהי (йгвг)). Залишають Дарунок Бога, що був їм таким дорогим, задля того, хто дав їм цей Дарунок.

23І ходив Ісус по всій Галилеї, навчаючи по їхніх синагогах, звіщаючи Добру Новину про Царство й вигоюючи всяку хворобу й всяку недугу в народі.

Ісус зображений у постійному русі. Він перебуває у пошуках людини, що потребує допомоги. Бо він для того і прийшов у світ, щоб спасти тих, що загинули (Мт 18, 11).

У час написання цього вірша вже сталося відокремлення християнської спільноти від юдейської, тому вживається особовий займенник їхніх, що вказує на синагоги.

Діяльність Ісуса проходила у двох напрямках: навчання словом та чинення оздоровчих дій, що підтверджували правоту навчання. За допомогою цих двох чинників звіщалося Добру Новину про прихід Божого Царства (Мт 12, 28).

  1. Матеріал для читання: Чис 9, 15-23;  Мт 13, 44-52; Еф 1, 3-14; 4, 11-16; Кл 1, 12-23.

 

4 Молитва уривком

 

Ввідна молитва

Читання уривку

4.2.1 Тиша

4.2.2 Ділення словом  чи віршем, що справили враження

Друге читання того ж уривку

4.3.1 Тиша

4.3.2 Ділення особистою звісткою Бога

Третє читання

4.4.1 Тиша

4.4.2 Ділення спонтанною молитвою на Боже слово

 

Джерело: http://pcc.ugcc.org.ua/