Папа: бути християнами за суттю, а не напоказ
  • Пон, 13/02/2017 - 14:00

Бути християнами за суттю, а не напоказ, – це заклик Папи Франциска, звернений до учасників недільної молитви «Ангел Господній», зібраних на площі святого Петра у Ватикані опівдні 12 лютого 2017 року. Літургійні читання цієї неділі запрошували до роздумів над черговим уривком «Нагірної проповіді» Ісуса, посилаючись на Євангелію від святого Матея. Ісус пропонує Своїм слухачам переосмислити старозавітній Закон Мойсея, адже сказане в Старому Завіті не виражало всієї повноти істини.

За словами Святішого Отця, те, про що говорив Старий Завіт, було справжнім, але ще не всім. Ісус прийшов, щоб сповнити та остаточно звістити Закон Божий, аж до останньої йоти (пор. Мт 5,18). Ісус виявляє його первісну мету, сповнює його автентичні аспекти, і здійснює це Своєю проповіддю та ще більше – Своєю Хресною Жертвою.

«Таким чином, Ісус навчає нас, як повністю виконувати Божу волю, – наголосив наступник святого Петра. – Він вживає вираз "з більшою праведністю", ніж книжники та фарисеї (див. Мт 5,20). Ця "вища праведність" надихається любов'ю, благодійністю, милосердям, а тому вона здатна виконати саму суть заповідей, уникаючи небезпеки формалізму: "Це дозволено, а це – ні; від цього до цього обов'язково дотримуватись, а далі – необов'язково. Насправді, мова тут йде про щось значно більше". Зокрема, в Євангелії Ісус розглядає три аспекти, три заповіді: вбивство, перелюб і клятву».

Далі Папа окремо розглянув усі три Божі заповіді. Він сказав: «Що стосується заповіді "не убий", Господь зазначає, що її порушенням є не тільки сподіяне вбивство, але також і поведінка, що принижує гідність людської особи, включаючи також і образливі слова (див. Мт 5,22). Очевидно, що образливі слова не мають такої ж  самої ваги й вини як вбивство, але є до нього подібними, адже є передумовами і виявляють таку ж саму ворожість. Ісус закликає нас не проводити класифікацію образ, а всіх вважати їх шкідливими, бо вони викликані наміром завдати шкоди ближньому».

Далі Його  Святість вказав на приклади, які дав Господь: «Ображати: ми так звикли сипати образами, що це так, немов сказати: "Добрий день". А насправді ж образи подібні до вбивства. Той, хто ображає брата, вбиває його у власному серці. Будь ласка: не ображайте більше нікого! Поводячись таким чином, ми нічого не доб'ємося».
Говорячи про подружнє право, Папа Франциск вказав, що перелюб вважався порушенням права чоловіка на жінку як його власність. Але Ісус розкриває корінь зла. Як до вбивства приводять прокльони, образи та гнів, так і до перелюбства приводить пожадання чужої жінки, іншої, ніж власна дружина. Перелюб, як і злодійство, корупція та інші гріхи, спочатку зроджуються в нашому серці. А коли рішення зробити зло вже в ньому сформується, то воно переходить у конкретні вчинки. Ісус стверджує: «що кожний, хто дивиться на жінку з пожаданням, той вже вчинив перелюб з нею в своїм серці» (Мт 5,28), тобто став на шлях, що веде до перелюбу. У зв’язку з цим Святіший Отець закликав замислитись над своїми поганими думками.

«Ісус також наказав Своїм учням не клястися і це тому, що клятва є знаком невпевненості та дволичності у людських стосунках, – наголосив Папа. – Тоді використовується авторитет Самого Бога, щоб гарантувати наші людські справи. Ми ж покликані формувати між нами, в наших сім'ях, у наших спільнотах атмосферу щирості й взаємодовіри, щоб нас вважали правдомовним, без того, щоб посилатись на вищі сили. Недовір’я та взаємні підозри завжди загрожують спокоєві».

На закінчення Святіший Отець мовив: «Нехай же Пречиста Діва Марія, символ покірного й радісного слухання, допоможе нам дедалі більше наближатись до Євангелія, щоб бути християнами не "напоказ", а за суттю! А це можливе за допомогою благодаті Святого Духа, що допомагає нам чинити все з любов'ю і, тим самим, ми зуміємо повністю виконувати Божу волю».