Папа: Хрищення – це не магічна формула, але дар Святого Духа
  • Срд, 25/04/2018 - 13:48

Під час загальної аудієнції у середу, 25 квітня 2018 р., Папа Франциск виголосив чергову катезизу з циклу повчань, який з нагоди пасхального періоду він присвятив Святому Таїнству Хрищення.

Насамперед, Святіший Отець підкреслив, що Євангеліє «просвічує кандидатів та спонукає до прийняття віри», адже Хрищення – це «Свята Тайна віри», оскільки позначає вхід у життя вірою. Віра ж означає віддати себе самих Господу Ісусові, Якого визнаємо, як «джерело води для життя вічного», «світлом світу» та «життям і воскресінням», згідно з програмою приготування до християнського втаємничення.

«Навчені слуханням Ісуса, Його повчаннями та ділами, катехумени переживають досвід жінки самарянки, спраглої живої води, сліпонародженого, який відкриває очі і бачить світло, та Лазаря, що виходить із гробу. Євангеліє несе в собі силу перемінити того, хто приймає його з вірою, вириваючи його з-під панування лукавого, щоб він навчився служити Господеві з радістю й новим життям», – сказав Папа.

Далі Глава Католицької Церкви звернув увагу на те, що до хрищальної купелі не приходимо самі, але супроводжувані молитвою всієї Церкви, на що вказують літанії, що випереджують молитву екзорцизму та помазання оливою катехуменів. «Це жести, які з давніх давен запевняють тих, які готуються відродитися як Божі діти, в тому, що молитва Церкви підтримує їх у боротьбі проти зла, супроводжує їх на дорозі добра, допомагає вирватися з-під влади гріха, аби перейти до царства Божої благодаті», – сказав він.

У цьому контексті Святіший Отець поділився думками про важливість молитви Церкви та участі в цій молитві. «Церква молиться і молиться за всіх, за всіх нас. І ми, як Церква, молимося за інших. І це є чимось прекрасним молитися за інших», – зазначив він, наголошуючи, що молитва Церкви постійно триває, а ми повинні приєднуватися до неї та «молитися за увесь Божий люд і за тих, які потребують молитов».

Шлях дорослих катехуменів позначений повторюваними екзорцизмами, тобто, молитвою священика, який призиває визволення від того всього, що віддаляє від Ісуса та стає на перешкоді єдності з Ним. Також і щодо дітей лунає молитва до Бога, просячи «визволити їх від первородного гріха та освятити, як помешкання Святого Духа». Папа звернув увагу на те, що Сам Ісус проганяв злих духів, аби об’явити прихід Божого царства, адже «Його перемога над силою лукавого вивільняє простір для Божого панування, яке приносить полегшення та примирює».

Святіший Отець підкреслив, що «Хрищення не є магічною формулою», але «даром Святого Духа», який наділяє того, хто його приймає, здатністю боротися проти духа зла, вірячи в те, що «Бог послав Свого Сина у світ, щоб знищити владу сатани та вивести людину з пітьми до Свого царства безконечного світла». «З власного досвіду знаємо, що християнське життя постійно наражається на спокуси, насамперед, на спокусу віддалитися від Бога та Його бажань, від єдності з Ним, щоб знову потрапити у тенета світських зваб. І Хрищення готує нас, дає сили для цієї щоденної боротьби», – сказав Наступник святого Петра, переходячи до наступного символу Святого Таїнства, яким є помазання єлеєм катехуменів.

Метою цього помазання є додати сили, необхідні для того, «щоб відректися диявола та гріха перед тим, як приступити до купелі та відродитися до нового життя». Цей символізм пов’язаний із властивістю олії проникати в тканини тіла, через що античні борці покривали нею шкіру, щоб тонізувати м’язи та вислизати з рук противника. Тому й християни перших віків впровадили звичай помазувати кандидатів до Хрищення єлеєм, посвяченим єпископом, на знак того, що «могутність Христа Спасителя додає сил для боротьби проти зла та щоб його перемагати».

«Не є легко боротися проти зла, втікати від його підступів, відновлювати сили після виснажливої боротьби, але мусимо знати, що все християнське життя – це змагання. Але також мусимо знати, що ми не самі, що Мати Церква молиться за те, щоб її діти, відроджені у Хрищенні, не впали під напастуваннями лукавого але перемагали їх силою Христової Пасхи», – підсумував Папа, наголошуючи, що скріплені Воскреслим Господом, Який подолав князя цього світу, також і ми можемо здобути перемогу.