Послання Луцького екзарха владики Йосафата на Великий піст
  • Пон, 18/03/2013 - 10:14

Всесвітлішим і всечеснішим отцям,

преподобним братам і сестрам,

усім вірним Української Греко-Католицької Церкви!

Розпочинається святий Великий піст.

Це є час особливий для християнина.

Не вистачить для християнського проведення посту лише відмовитися від вживання м’яса і молока у визначені дні. Така стриманість у вживанні страв є радше своєрідною дієтою, яка не виконує мету і завдання посту.

Мета посту це допомогти нам здержуватися від гріхів, очистити свою душу від пристрастей, допомогти нашій волі відмовитися від лихих звичок, привести до порядку наші пожадання, тобто, щоб наше тіло підчинялося потребам душі, а не наказувало виконувати всі свої бажання і примхи.

Людина є духовно-тілесна істота. Тому, всі душевні і тілесні потреби у ній переплетені дуже тісно. Не раз тривоги і страждання духовні турбують ціле наше єство, не дають спокою і вводять у хворобливий стан тіло. Або заб’ється у палець скалка і турбує, навіть молитися спокійно не дає до тих пір, поки її не вийняти.

Тому, звичайно, важливо, щоб ми увійшли у піст і душею, і тілом.

Найперше, для доброго проведення посту слід більше часу присвятити молитві. Без Божої ласки нічого доброго не можемо чинити. Богослуження Великого посту є просякнуті щирим покаянням за наші прогрішення, дають нам глибокі роздуми над смислом життя і духовним подвижництвом.

З поміж богослужень очевидно найважнішою є Божественна Літургія Василія Великого, яку служимо в усі неділі Великого посту, а також у Великий четвер та Велику суботу. Порядок цієї літургії є той самий, що і звична для нас Літургія Св. Івана Золотоустого. Однак, декотрі з тих молитов, що їх читає потиху священик часом є доволі довгі. Їх зміст є дуже глибокий та богословський. Важливо, щоб кожен священик їх прочитував уважно і без поспіху.

У будні дні наш устав приписує служити Літургію Передшеосвячених Дарів, яка хоч не має освячення, та черпає свою євхаристійну благодать у недільній Літургії і кожен, хто достойно приготувався, може приступити до Господньої трапези, щоб скуштувати Тіла і Крові Господа нашого Ісуса Христа.

Крім Літургії Церковне правило є для кожного священика і побожного мирянина засобом молитви і освячення своїх щоденних обов’язків. Навіть тоді, коли нам не вистачає часу на різні справи, які ми собі постановили виконати, тоді опускати молитви не найкраще рішення. Можливо, було б більш слушно відмовитися від неконечних розмов, чи перегляду телебачення, чи менше часу проводити в інтернеті і т.д. Адже, обмежуючи час потребам цьому світу, ми можемо більше часу приділити Богу та власній душі. Таким шляхом йшли подвижники Христові- святі. Читання життя святих є теж дуже корисним для нашого щоденного збагачення досвідом їх духовного життя.

Великий піст починаємо у Сиропусну неділю взаємним прощенням один одному провин. Без цього важливого акту наш піст не буде щирим. “Коли хтось каже: «Я люблю Бога», а ненавидить брата свого, той неправдомовець. Бо хто не любить брата свого, якого бачить, той не може любити Бога, якого він не бачить”. (1Иоан.4:20).

Щодо посту у страві, то церква не вимагає від людини робити неможливе. Піст має відповідати нашим можливостям. Церква дає мінімальні вимоги, але хто бажає більше подвизатися, то може, порадившись зі своїм духівником, накласти собі важчі зобов’язання.

Тож почнімо святий Великий піст у щирому покаянні, радості духовній та служінню один одному. Тоді, вкінці посту, зможемо пожати плоди добрих діл.

Благословення Господнє на Вас!

+ ЙОСАФАТ

екзарх Луцький

Джерело: http://www.lutsk-ugcc.org.ua