Святий Престол відповідає на сумніви єпископів щодо служіння давнього обряду Меси
  • Пон, 20/12/2021 - 10:16

Конгрегація Божественного культу й дисципліни Святих Таїнств приготувала відповідь на «dubia», тобто, сумніви, що надійшли від місцевих Церков щодо застосування приписів Motu proprio «Traditionis custodes» про служіння Святої Меси згідно з передсоборовим Месалом.

Одинадцять «dubia», тобто, сумнівів, що стосуються впровадження в життя Апостольського листа Motu proprio «Traditionis custodes», яким Папа Франциск у липні 2021 року проголосив нові правила щодо використання літургійних книг, виданих перед реформою, здійсненою за бажанням Другого Ватиканського Собору, що надійшли від єпископів, та одинадцять відповідей, затверджених Папою Франциском, супроводжуваних відповідними обґрунтуваннями, були оприлюднені 18 грудня 2021 р. на сайті Конгрегації Божественного культу й дисципліни Святих Таїнств. Їх супроводжує також лист Префекта Конгрегації архиєпископа Артура Роша, звернений до очільників єпископатів, у якому він пояснює, що «єдиним завданням кожного приписаного правила є оберігати дар церковного сопричастя, прямуючи вперед разом».

Парафіяльні храми

Перше запитання стосувалося можливості служити в передсоборовому обряді в парафіяльному храмі, якщо для цієї мети неможливо виділити інший храм чи каплицю для групи вірних, які використовують Месал 1962 року. У Motu proprio така можливість виключалася, натомість, відповідь є ствердною, але тільки тоді, коли підтверджено неможливість використовувати інший храм і не включаючи ці богослужіння в парафіяльний порядок богослужінь, уникаючи також збігів з іншою парафіяльною діяльністю. Як пояснюється, це не для того, щоби маргіналізувати вірних, прив’язаних до попереднього обряду, але щоби підкреслити, що йдеться про дозвіл, наданий у контексті дбання про їхнє добро, а не як нагоду для пропагування попереднього обряду.

Святі Тайни згідно з попереднім обрядом

Другий «dubium» стосувався можливості служіння не лише Пресвятої Євхаристії, тобто, Святої Меси, але й уділення інших Святих Таїнств згідно з давніми літургійними книгами. Відповідь є негативною. Апостольська Столиця вважає, що для того, аби рухатися у напрямку, накресленому Папою Франциском, не слід надавати можливість застосування скасованих літургійних книг, але супроводжувати вірних до «повного розуміння цінності обрядової форми», яка є плодом літургійної реформи. Уточнюється, водночас, що використання давніх обрядів можливе на раніше канонічно створених персональних парафіях для вірних, прив’язаних до давнього обряду. Однак, і в цьому випадку недозволено уділяти за давнім обрядом тих таїнств, які уділяє єпископ, тобто, миропомазання та свячень.

Співслужіння

Ще одне запитання стосувалося можливості й надалі використовувати давній Месал тими священиками, що не визнають дійсності та дозволеності співслужіння, відмовляючись, зокрема, співслужити Святу Месу посвячення мира разом з єпископами у Великий Четвер. Відповідь є негативною. Але перед тим, як відкликати такий дозвіл, єпископ повинен провести братерську розмову зі священиком, упевнитися в тому, що його наставлення не виключає дійсності та законності літургійної реформи, другого Ватиканського Собору та навчання Римських Єпископів, а також надати священикові необхідний час на роздуми, запросивши його до співслужіння.

Читання зі Святого Письма

На запитання про те, чи під час Святої Меси в давньому обряді можна користуватися повним виданням Біблії, вибираючи уривки, вказані в Месалі, Апостольська Столиця відповідає ствердно. Давній Месал містив також і читання, натомість, під час реформи Месал було відокрелено від Лекціонарія з текстами Святого Письма. Оскільки Папа Франциск постановив, що читання повинні виголошуватися розмовними мовами, дозволено використовувати Біблію, апробовану місцевим єпископатом, але не дозволено публікувати Лекціонарії, що містять цикли читань, передбачені давнім обрядом.

Авторизація для священиків з боку Святого Престолу

П’яте запитання стосувалося приписаної консультації зі Святим Престолом, коли йдеться про надання єпископом священикові, висвяченому після 16 липня 2021 року, дозволу служити за давнім обрядом. У відповіді пояснюється, що такий дозвіл має бути авторизований Апостольською Столицею. Причиною сумніву став італійський переклад Motu proprio «Traditionis custodes», в якому написано що єпископ «consulterà la Sede Apostolica» (порадиться з Апостольською Столицею), в той час як у латинському тексті чітко сказано, що кожен такий дозвіл має бути авторизованим Римом.

Період, територія та дозволи

На запитання про те, чи дозвіл використовувати давній Месал може бути даний на визначений період, залишивши можливість для перевірки, Святий Престол відповідає ствердно. Ствердною є також відповідь на запитання про те, чи такий дозвіл, наданий єпископом, стосується лише території його дієцезії. У відповіді на інший «сумнів» уточняється, що також у випадку відсутності авторизованого священика, також і той, який його замінює, повинен отримати формальний дозвіл на використання давнього Месалу. Авторизація вимагається також і для дияконів та інших поставлених служителів, які беруть участь у відправі дособорової Святої Меси.

Можливість служити дві Святі Меси

Десяте і одинадцяте запитання стосуються можливості служити дві Святі Меси. У першому випадку парохові чи капеланові не надається дозволу служити в будній день другу Святу Месу в старому обряді, якщо вже відслужив для своїх вірних Святу Месу в новому, оскільки в будній день служити більше як одну літургію можна виключно з душпастирських потреб, а згаданий випадок такою не вважається, оскільки вірні мали можливість взяти участь у Євхаристії.

Врешті, негативною є відповідь і на запитання про те, чи священик, якому дозволено служити за давнім Месалом, може відслужити другу Месу для іншої групи вірних в тому ж обряді, оскільки й у цьому випадку не вбачається душпастирської потреби чи достатньої причини, оскільки вірні можуть взяти участь в Євхаристії згідно з актуальною обрядовою формою.