Унікальна знахідка: напис віком 2000 років з назвою Єрусалима
  • Срд, 10/10/2018 - 20:48

Уже 2000 років тому слово «Єрусалим» писали івритом так само, як зараз.

При розкопках в Єрусалимі археологи виявили рідкісний артефакт – фрагмент кам'яної колони з вибитим на ній написом івритом. Імовірно, знахідка датується періодом Другого храму (точніше, I ст. до н. е.). Камінь вперше представили у вівторок, 9 жовтня, на прес-конференції Управління старовини і Музею Ізраїлю.

Фахівці відзначають особливе значення написаної на камені фрази «Ананія Бар-Дедалус з Єрусалима». У ній назву міста івритом подано в повному написанні («ктів мале»), точно так, як це прийнято сьогодні.

Напис знайшли минулої зими під час розкопок біля будівлі центру конгресів «Біньяней ха-ума». Роботи проводив археолог ізраїльського Управління старовини Даніт Леві перед початком будівництва нової дороги. Ініціатива досліджень належить «Моріа» – єрусалимській компанії розвитку, ця ж муніципальна компанія їх фінансувала.

На місці розкопали фундамент будівлі римського періоду з фрагментами давніх колон. Одна з них, мабуть, була повторно використана в римському будинку. Саме на ній і зберігся напис арамейською мовою івритським шрифтом, типовим для періоду Другого храму, часів царювання Ірода.

Археолог Єрусалимського округу в Управлінні старожитностей д-р Юваль Барух і професор Роні Райх з Хайфського університету, які вивчали напис, відзначили, що в період Першого і Другого храмів назву «Єрусалим» зазвичай подавали в неповному написанні («ктів хасер»).

Вони відзначили: «Повне написання, прийняте в наш час, – нетиповий для давнини вид написання назви Єрусалима. По суті, це єдиний напис на камені періоду Другого храму, відомий вченим, з повним написанням. Такий варіант раніше відомий був тільки з монети часів Великого повстання проти римлян (66-70 рр. н. е.).

Рідкість повного написання добре простежується в Танах, де місто згадується 660 разів, і тільки в 5 випадках, відносно пізніх, використано повне написання слова Єрусалим».

Дуді Мевурах, старший куратор археології в Музеї Ізраїлю, зазначив: «Сама по собі археологічна знахідка не може пролити світло на те, в якому будинку спочатку стояла колона з написом. Неможливо також встановити, хто був Ананія Бар-Дедалус. Але, швидше за все, він був майстерним гончарем, сином гончаря. І взяв псевдонім з грецької міфології – ім'я Дедала, легендарного майстра. Цікаво також, що він захотів додати до свого імені місце проживання – Єрусалим».

У районі «Біньяней ха-ума», де виявлена ​​унікальна знахідка, розкопки ведуться впродовж багатьох років. Останнім часом там працюють Даніт Леві та Рон Беері, які розкрили крок за кроком стародавні майстерні з виробництва кераміки. Датуються вони приблизно періодом Хасмонейського царства до кінця римського періоду – впродовж 300 років поспіль.

За словами Даніт Леві, «це найбільша древня ділянка виробництва керамічних виробів у районі Єрусалима».

У кінці періоду Другого храму і особливо за часів правління Ірода роботи тут були в основному зосереджені на виробництві кухонного начиння. Виробничі об'єкти розкидані по всій ділянці та організовані в підрозділи, в них входили печі, басейни для підготовки глини, обштукатурені водойми, ритуальні басейни – мокви і майданчики для сушіння і зберігання продукції.

 Поруч з районом виробництва виникло невелике село, засоби до існування жителі якого заробляли виробництвом керамічних посудин. Продукцію продавали у великих кількостях населенню Єрусалима і навколишніх поселень, а також єврейським паломникам, які йшли у святе місто.

Після зруйнування Єрусалима в 70 році керамічне виробництво в місцевих майстернях відновилося в невеликому обсязі. А на початку II століття римський 10-й легіон створив тут нові майстерні.

У них масово виготовляли керамічні будівельні вироби – плитки, цеглу і труби, а також кухонне начиння, посуд і ємності для зберігання, типові для римської армії.

Вироби майстерень легіону представлені в сховищах «Біньяней ха-ума» і в Музеї Ізраїлю.

На додаток до рідкісного напису два інших цікавих предмета представлять публіці в Музеї Ізраїлю починаючи з 10 жовтня.

Перший – мозаїчний напис грецькою мовою, VI століття, на честь будівництва імператором Юстиніаном і настоятелем монастиря Костянтином громадської будівлі – заїжджого двору для паломників в Єрусалимі у візантійський період. Його виявили недалеко від Шхемських воріт.

Обидві будівлі згадуються разом також у записі про будівництво відомої церкви «Неа Теотокос». Напис виявили ​​під час розкопок єврейського кварталу Старого міста в 1970-х роках і вже експонують у музеї. Ці написи є свідченням розвитку міста 1500 років тому, в період Візантійської імперії, коли місто очікувало масових хвиль християнських паломників на Святу землю.

Другий новий експонат: кришка кам'яного саркофага I століття з написом івритом: «... син первосвященика ...». Кришку знайшли під час розкопок садиби, розташованої в сільській місцевості на північ від міста, і є ще одним свідченням високого статусу і багатства сімей священиків у період Другого храму.

 Дослідження рідкісного напису представлять увечері 10 жовтня в Музеї Ізраїлю, на заході, який відкриє конференцію «Нове в археології Єрусалима і його околиць». Конференція відбудеться у четвер, 11 жовтня, в Єврейському університеті в Єрусалимі та буде відкрита для публіки.