Важкі питання. Чи гріх вибирати менше зло?
  • Суб, 28/03/2015 - 19:46

ПИТАННЯ: Чи гріх вибирати  менше зло?
 
ВІДПОВІДЬ:  Не слід вибирати жодного: зло ображає Бога, якого б «розміру» воно не було, і збіднює і руйнує людину, будь воно «великим» або «меншим». Це твердження означає, що ніяке зло, навіть менше, не може бути предметом вільного вибору з боку людини. Воно завжди буде гріхом.

Наведемо слова з енцикліки Папи Павла VI "Humanae vitae" (14): «Якщо іноді законно допустити моральне зло, щоб уникнути більшого зла або домогтися більшого добра, незаконно навіть через серйозні причини робити зло так, щоб з нього могло слідувати добро (Рим 3 , 8). Тобто не можна робити вчинки, які суттєво порушують моральний порядок, тому що така дія негідна людської особистості, навіть коли є намір сприяти особистому, сімейному чи соціальному благополуччю».

Ми бачимо, що тут йдеться про «допущення морального зла», а не про «вибір зла», тобто усвідомленого скоєння зла, нехай навіть «меншого», для досягнення якогось добра.

Якщо вагітна жінка важко хворіє, а вагітність загрожує її життю, чи можна в даному випадку перервати вагітність, щоб врятувати життя жінки, особливо якщо вона вже виховує інших дітей? Відповідь тут однозначна: ні, аборт ніколи не допустимий як «менше зло». Але якщо терапія, що рятує жінку від смерті, провокує ненавмисну смерть ненародженої дитини, то це і є випадок, коли моральне зло «допускається». Але воно не є навмисним, воно є лише наслідком дій, спрямованих на благо вилікування матері.

Згадаймо слова Ісуса, звернені до Юди: «Що робиш, роби швидше» (Ів 13,27). Святий Тома Аквінський так тлумачив цю фразу: «Слова Господа - це не слова повелителя та порадника, тому що гріх не може бути ні предметом припису, ні порадою Бога. Бо написано: «Веління Господа праведні, веселять серце» (Пс 18,9). Це - слова Того, хто допускає (...). Але це також і слова відрази через злочини зрадника. Вони означають, що в той час як Він дарує благо, той готує Йому смерть: «Я докорю тобі, появлю це тобі перед очі» (Пс 49,21).

Потім, це - слова Того, Хто жадав здійснити справу відкуплення, як казав Августин. Але Він не мав наміру наказувати вчинити злочин, а тільки передбачити його; не озлобити того, у кого не було віри, але прискорити порятунок вірних. «Маю христитися хрищенням; і як Я мучуся, поки те сповниться! (Лк 12,50)»