Важкі питання. Цивільний і церковний шлюб
  • Пон, 12/03/2018 - 20:03

ПИТАННЯ: Чи правда, що шлюб, зареєстрований в РАГСі, має таке ж значення в очах Бога, як і церковний шлюб?

ВІДПОВІДЬ: Цивільний шлюб, зареєстрований тільки в РАГСі, - це повноцінний і дійсний шлюб для тих, хто не має Хрещення і не знає Господа. Шлюб - це природний інститут, встановлений Богом на самому початку створення світу.

Але шлюб між хрещеними - це Таїнство, встановлене Ісусом Христом. Для хрещених цивільний шлюб не може бути дійсним. Якби це було інакше, то Ісус Христос не встановив би Таїнство Шлюбу, воно б не було необхідним.

Таїнства - це священнодійства, за допомогою яких Христос через видимі знаки повідомляє християнам невидиму Божу благодать. Вступаючи в цивільний шлюб, нехрещені здійснюють хороший вчинок, вони реєструють свій шлюб публічно, даючи один одному обіцянки. Але ця дія не супроводжується благодаттю Таїнства.

Хрещені ж в Таїнстві Шлюбу приймають дар, допомогу і перш за все - присутність Бога.

Другий Ватиканський собор стверджує: «Для того, щоб постійно здійснювати обов'язки, що виникають з цього християнського покликання, потрібна надзвичайна чеснота» («Радість і надія», 49). Ця надзвичайна чеснота і дарована подружжю в Таїнстві Шлюбу.

Але в чому полягає ця благодать і чеснота Таїнства Шлюбу?

По-перше, подруги «зміцнюються і ніби помазуються», говорить той ж документ в попередньому параграфі, - щоб жити подружньою любов'ю по-новому, являючи своїм життям любов Бога до людини і любов Христа до Церкви. По-друге, вони допомагають один одному досягти святості в подружньому житті ( «Lumen gentium», 11). Все подружнє життя стає підготовкою і навіть передчуттям іншого шлюбу, який кожен з нас покликаний святкувати з Агнцем, відповідно до сказаного в Апокаліпсисі: «Блаженні покликані на весільну вечерю Агнця».

Благодать Таїнства Шлюбу - це також і благословення потомства. У Таїнстві Шлюбу «любов Божественна сприймає в себе справжню подружню любов, яка спрямовується і збагачується силою Христового відкуплення і рятівною дією Церкви, щоб успішно вести подружжя до Бога, подаючи їм допомогу і розраду в високому служінні батька і матері» ( «Радість і надія» , 48). Як колись Бог вийшов назустріч Своєму народу, укладаючи з ним заповіт любові і вірності, так сьогодні Спаситель людей і Наречений Церкви виходить назустріч християнському подружжю через Таїнство Шлюбу (там ж)

В енцикліці «Casti connubii» Папи Пія XI підкреслюється, що через Таїнство Шлюбу подружжя черпають зі скарбниці благодаті надприродну силу, необхідну для виконання власного обов'язку з вірністю, святістю і постійністю. Це Таїнство, читаємо в тій ж енцикліці (43), «дає право на своєчасну допомогу благодаті щоразу, коли чоловік і жінка потребують її для виконання обов'язків, пов'язаних з цим статусом».

За допомогою цієї благодаті Христос перебуває з ними.

Отже, Таїнство Шлюбу для християн - зовсім не те ж саме, що шлюб в РАГСі. Хоча Таїнство НЕ застраховує від різних спокус і випробувань, відмова від нього означає залишитися більш уразливими перед підступністю диявола, який робить все, щоб сім'ю зруйнувати. Зрозуміло, так само, як і при вчиненні будь-якого Таїнства, потрібна участь і співпраця віруючого, який не відкидає благодаті своїм гріхом.