Загальна аудієнція: віра, перетворена в ідеологію, ранить Церкву
  • Срд, 09/10/2019 - 17:19

Звертаючись до вірних під час загальної аудієнції у середу, 9 жовтня 2019 р., Святіший Отець зосередив свою катехизу на постаті святого Павла до його навернення, коли він жорстоко переслідував християн, та після того, як по дорозі до Дамаску йому об’явився воскреслий Христос.

Першу згадку про «хлопця, що звався Савло», який після навернення отримує ім’я Павло, знаходимо в описі каменування диякона Стефана (Ді 7,58). Папа наголосив, що Святе Письмо спочатку описує Савла як людину, що схвалює смерть Стефана й прагне «зруйнувати Церкву» (пор. Ді 8, 3), але пізніше називає його «обраним знаряддям в Божих руках, аби звіщати Євангеліє народам» (пор. Ді 9,15; 22,21; 26,17).

Нетерпимість до тих, хто думає по-іншому

Савло, за словами Наступника святого Петра, переслідував християн у переконанні, що сповняє Господній Закон. Святий Лука пише що він, «дихав погрозою та вбивством на Господніх учнів» (пор. 9,1). «В ньому, – зазначив Папа, – був подих смерті, а не життя». Цей юнак з Тарсу зображений як людина, що проявляє нетерпимість до тих, хто має інші погляди, абсолютизує власну політичну й релігійну ідентичність та зводить інших до ворогів, з якими потрібно боротись.

Ризик перетворення релігії в ідеологію

За словами Святішого Отця, Савло перетворив релігію в ідеологію: релігійну, соціальну і політичну. Його гнів спонукає нас замислитися над тим, як ми живемо вірою:

“ Чи я виходжу назустріч іншим, а чи – проти інших? Належу до Вселенської Церкви (в якій є всі: добі й погані), чи маю вибіркову ідеологію? Поклоняюся Богові, чи – догматичним формулюванням? Яким є моє духовне життя? Віра в Бога вчиняє мене люб’язним чи ворожим до тих, які відрізняються від мене? ”

Зустріч з Воскреслим

Вселенський Архиєрей підкреслив, що Господь навернув Савла, доторкаючись до його серця. Подія його навернення згадується в Діяннях Апостолів аж три рази (пор. Ді 9,3-19; 22,3-21; 26,4-23). Через поєднання «голосу» й «світла», що є властивим для Божих об’явлень, Воскреслий Христос об’являється Савлові й запитує його про причину братовбивчої люті: «Савле, Савле, чому мене переслідуєш?» (Ді 9,4). Папа зазначив, що в цьому вислові Христос свідчить про те, що Він є одним цілим з тими, які вірують в Нього: поранити когось, хто належить до Церкви, означає поранити Христа.

Осліплення і прозріння

Голос Христа промовляє до Савла: «Встань же, та йди в місто, і тобі скажуть, що маєш робити» (Ді 9,6). Савло підводиться, але нічого не бачить, він осліп: із сильного, незалежного чоловіка вмить стає слабким, потребуючим і залежним від інших. Святіший Отець зазначив, що ця близька зустріч Савла з Воскреслим стала початком перетворення, «особистою пасхою» Савла, переходом від смерті до життя. Хрищення, яке він пізніше отримує, так само як і для нас, стає знаком нового життя, що супроводжується новим поглядом на Бога, на себе самих і на ближніх, які з ворогів перетворюються в братів у Христі.

“ Просімо Господа, – закликав на завершення Святіший Отець, – аби Він допоміг також і нам, подібно до Савла, пережити зустріч з Його любов’ю, єдиною, що може перетворити кам’яне серце в тілесне (пор. Ез 11,19), здатне “плекати в собі ті самі думки, що й у Христі Ісусі” (пор. Фил 2, 5). ”