Папа: створіння страждає через гріх, Святий Дух помагає повертати гармонію
  • Срд, 29/05/2024 - 14:00

Відкриваючи новий цикл катехиз, зосереджений на діянню Святого Духа в світі, в Церкві та в кожному з нас, Папа Франциск під час загальної аудієнції поділився думками про творчу силу Святого Духа, що встановлює гармонію у світі.

«Дух і Наречена. Святий Дух веде Божий люд назустріч Ісусові, нашій надії», – такою є тема чергового циклу повчань, яким будуть присвячені подальші загальні аудієнції з Папою Франциском. Зустрічаючись у середу, 29 травня 2024 р., з паломниками, що зібралися на площі Святого Петра у Ватикані, він пояснив, що це буде подорож через три етапи історії спасіння – Старий Завіт, Новий Завід і період Церкви. «У цих перших катехезах про Духа в Старому Завіті ми не будемо займатися “біблійною археологією”. Натомість відкриватимемо, що те, що дане як обітниця в Старому Завіті, було повністю здійснене в Христі. Це буде схоже на те, як слідувати шляхом сонця від світанку до полудня», – додав він.

З хаосу до гармонії

Папа розпочав з двох перших рядків Біблії, в яких читаємо: «На початку сотворив Бог небо й землю. Земля ж була пуста й порожня та й темрява була над безоднею, а дух Божий ширяв над водами». Святіший Отець зауважив, що тут бачимо Божого Духа як «таємничу силу, до переводить світ з його початкового безформного, пустельного й оповитого темрявою стану до його впорядкованого та гармонійного стану». Іншими словами, від хаосу до «космосу», адже грецьке слово kosmos означає щось гарне, впорядковане та чисте. «Цей все ще невиразний натяк на дію Святого Духа у творінні стає більш точним у подальшому одкровенні», – зауважив Наступник святого Петра, цитуючи деякі псалми, як от «Зішлеш твій дух, – вони оживають і ти відновлюєш лице землі».

 

Нове творення

Далі Папа вказав на те, що цей напрямок стає ще чіткішим у Новому Завіті, що описує втручання Святого Духа в новому творенні, послуговуючись тими самими образами, що й при початках світу: голуб, що ширяє над водами Йордану, Ісус, Який дує на учнів, кажучи: «Прийміть Духа Святого», подібно до того, як на початках Бог вдихнув життя в Адама.

Радість споглядання понад радість володіння

Святий Павло, як зауважив Святіший Отець, вводить новий елемент у розуміння стосунків між Святим Духом і створінням, коли пише про всесвіт, який «понині стогне і разом страждає у тяжких муках», а все це – через людину, яка піддала його «поневоленню зіпсуття». Апостол вбачає причину страждання створіння «в зіпсутті та в гріхові людства, що втягнули його у відчуження від Бога». «Сьогодні це так само актуально, як і тоді. Ми бачимо хаос, який людство спричинило і продовжує завдавати створінню, особливо та його частина, яка має найбільшу здатність експлуатувати його ресурси», – мовив Папа, зауваживши, що вихід для того, щоби повернутися до гармонії творчого Духа, нам показує святий Франциск з Ассізі. Ним є «дорога споглядання та прослави».

Наступник святого Петра зазначив, що якщо псалом говорить нам, що «небеса оповідають славу Божу», вони «потребують людини, щоб дати голос цьому німому воланню». На Євхаристії, співаючи «Свят, свят, свят», ми щоразу повторюємо, що «повне небо і земля слави Твоєї», але потрібен голос, щоб її висловити, й наше покликання в світі полягає в тому, щоб «бути хвалою Його слави». «Йдеться про те, щоб поставити радість споглядання понад радість володіння. І ніхто не радів створінням більше, ніж Франциск Ассізький, який не хотів володіти жодним з них», – сказав Папа.

 

Відновити гармонію в кожному з нас

Підсумовуючи, Святіший Отець зазначив, що Дух, Який на початках перетворив хаос у космос, діє також, щоб «сповнити це перетворення в кожній особі». Покликаючись на слова пророка Єзекиїла, через якого Бог обіцяв дати «нове серце», Наступник святого Петра зауважив, що «наше серце схоже до цієї пустельної та вповитої темрявою безодні», про які йдеться на початку Книги Буття. В ньому змагаються протилежні почуття, ми є тим «поділеним царством», про яке Ісус говорить у Євангеліях. Навколо нас, за словами Папи, панує як зовнішній хаос, вистачить згадати про війни, про соціальну несправедливість, але також і внутрішній всередині кожного з нас. «Неможливо оздоровити перше, якщо не почати зцілювати друге! Браття й сестри, докладімо зусиль, щоб зробити нашу внутрішню плутанину ясністю Святого Духа: це робить Божа сила, ми ж відкриймо свої серця, щоб Він міг це зробити», – закликав Папа.