Папа: Святе Письмо – лист Бога до створіння, в ньому пізнаємо Його обличчя
  • Срд, 12/06/2024 - 12:10
Під час загальної аудієнції Папа Франциск говорив про роль Святого Духа в об’явленні Бога, свідченням якого є Біблія. Він наголосив на важливості завжди мати при собі Святе Письмо, а священників закликав не виголошувати надто довгі проповіді.

«Нехай же Святий Дух, Який надихнув Святе Письмо і тепер дихає з нього, допоможе нам осягнути Божу любов у конкретних ситуаціях життя», – цими словами Папа Франциск підсумував свою катехизу з нагоди загальної аудієнції, яка в середу, 12 червня 2024 р., відбулася на площі Святого Петра у Ватикані. У чергових роздумах, присвячених Святому Духові як провідникові Церкви до Христа, нашої надії, він зупинився на Його ролі в об’явленні, чого авторитетним і богонатхненим свідченням є Святе Письмо.

Натхнені, щоб надихати

«Усе Писання натхнене Богом», – читаємо в ІІ Посланні святого Павла до Тимотея, а в ІІ Посланні святого Петра знаходимо такі слова: «Ведені Святим Духом, промовляли святі люди від Бога». За словами Святішого Отця, йдеться про те, що ми також визнаємо у «Символі віри», коли кажемо, що Святий Дух «говорив через пророків». Папа також підкреслив, що Святий Дух, Який натхнув Святі Писання, є також тим, Хто чинить їх «вічно живими та активними», тобто, «з натхнених робить їх такими, що натхненниками». Й таким чином, Він «продовжує в Церкві діяння Воскреслого Ісуса», Який після Пасхи відкрив учням розуміння Писання.

«Може статися так, що певний уривок Святого Письма, який ми читали багато разів без особливих емоцій, одного разу перечитуємо в атмосфері віри й молитви, і тоді цей текст раптом спалахує, промовляє до нас, проливає світло на проблему, яку ми переживаємо, або робить зрозумілою Божу волю для нас в певній ситуації», – зазначив Наступник святого Петра, додаючи, що таку переміну ми можемо завдячувати саме світлу Святого Духа.

Уповноважений тлумач Божого слова

Далі Папа вказав на те, що Церква черпає підтримку з «духовного читання Святого Письма», тобто читання під проводом Святого Духа, Який його натхнув. У центрі такого читання, немов маяк, є подія смерті та воскресіння Христа, що «сповняє задум спасіння, здійснює всі прообрази й пророцтва, відкриває приховані таємниці та пропонує справжній ключ до розуміння всієї Біблії». «Церква, Христова Наречена, є уповноваженим інтерпретатором богонатхненого тексту Святого Письма, Церква є посередницею його автентичного звіщення. […] Завдання Церкви полягає в тому, щоб допомагати вірним і шукачам істини правильно тлумачити біблійні тексти», – зазначив Наступник святого Петра.

Слово, адресоване безпосередньо нам

Святіший Отець нагадав, що одним зі способів духовного читання Божого слова є практика lectio divina, яка полягає в тому, щоб протягом дня присвятити час на особисте читання уривка зі Святого Письма, роздумуючи над ним. У цьому контексті він нагадав про важливість того, щоб мати при собі Святе Письмо, кишенькову Євангелію, перечитуючи уривки, коли трапляється така нагода. Але «найвищим духовним читанням є спільнотне», що відбувається під час літургії, а проповідь, що звучить під час неї, «повинна допомогти перенести Боже слово з книжки в життя». Через те, додав Папа, проповідь повинна бути короткою, «не більше восьми хвилин», бо інакше люди втрачають увагу.

«Серед багатьох Божих слів, які ми чуємо щодня під час Святої Меси чи Літургії Годин, завжди є одне, призначене спеціально для нас. Щось, що торкається нашого серця. Прийняте до серця, воно може освітити наш день і оживити нашу молитву», – підкреслив Папа, підкреслюючи важливість того, щоб воно «не впало в пустку».

В тональності Божої любові

Підсумовуючи, Святіший Отець порівняв Святе Письмо з деякими музичними творами, які мають провідний мотив, що супроводжує від початку і до кінця, й у випадку Біблії – це Божа любов. Папа навів слова святого Августина, який зазначав, що «вся Біблія не робить нічого іншого, як розповідає про Божу любов», та святого Григорія Великого, який називав Святе Письмо «листом Всемогутнього Бога до свого створіння», немовби лист Нареченого до нареченої, закликаючи «вчитися пізнавати Боже серце в словах Бога».