Церква не провадить місії щодо євреїв, але ...
  • Птн, 11/12/2015 - 14:57

Найновіший документ ватиканської Комісії у справах релігійних взаємин. «Бо дари Божі й покликання незмінні» (Рим.11, 29). Роздуми про богословські питання, пов'язані з католицько-єврейськими взаєминами з нагоди 50-ї річниці «Nostra Aetate». Так звучить назва представленого вчора у Ватикані нового документу ватиканської Комісії у справах релігійних взаємин з юдаїзмом. Цей текст, як наголошується у вступі, не є документом доктринального вчення Церкви, але тільки богословськими роздумами. На його презентації виступив кардинал Курт Кох, який, як голова Папської Ради у справах сприяння християнській єдності, також керує згаданою Комісією. Пише "Gość Niedzeilny".

Це є документ виразно богословський, який прагне заторкнути і з’ясувати питання, які виникли впродовж останніх декількох десятиліть в єврейсько-католицькому діалозі. Перед цим текстом наша Комісія у справах релігійних взаємин з юдаїзмом не видала жодного іншого тексту в стислому значенні богословського. Три попередні документи стосувалися конкретних тем, корисних у діалозі з юдаїзмом з принципово практичного погляду», – сказав кардинал Кох.

Згадуючи стисло останні 50 років діалогу від часу соборової Декларації про ставлення Церкви до нехристиянських релігій «Nostra Aetate», ватиканська Комісія говорить про свої три попередні документи. Це були: «Вказівки та пропозиції» з 1974 року в справі реалізації соборного документа, наступна інструкція 1985 року під назвою «Євреї і юдаїзм у проголошенні Слова Божого і катехезі Католицької Церкви», і, нарешті, документ «Пам'ятаємо: Роздуми про Шоа» 1988 року. Також згадували різні зустрічі християнського діалогу, закінчуючи словами Папи Франциска з його апостольської адгортації «Evangelii Gaudium»: «Хоча деякі християнські переконання є неприйнятними для юдаїзму, а Церква не може відмовитися від проголошення Ісуса як Господа і Месії, існує багата компліментарність, що дозволяє нам читати разом тексти єврейської Біблії і допомагати один одному у вивченні багатства Слова, а також поділяти багато етичних переконань і спільне піклування про справедливість та розвиток народів».

Решта нового документу ватиканської Комісії має вже богословський характер. Тут звертають увагу на особливий статус діалогу з юдаїзмом, незрівнянний з будь-яким діалогом з іншими релігіями з огляду на єврейське коріння християнства. Євреї і християни вірять у Слово Боже, але інтерпретують його по-різному. Через Христа всі люди мають участь у спасінні, також євреї, навіть якщо вони не приймають Христової справи відкуплення. Як вчить св. Павло, «дари Божі й покликання незмінні». У діалозі з послідовниками юдаїзму, католики свідчать про свою віру в Ісуса Христа, але це не означає провадження щодо них інституціональних місій.

У презентації документа ватиканської Комісії також взяли участь рабин Давид Розен з Єрусалиму і британський єврейський богослов Едвард Кесслер. Вони зробили свій внесок у підготовку тексту, хоча, як наголосили на прес-конференції, він висловлює думку католицьких богословів.