Папа: канонічне право є фундаментальним в екуменічному діалозі
  • Чтв, 19/09/2019 - 15:40

Про вклад експертів східного канонічного права в екуменічний діалог говорив Папа Франциск, приймаючи у четвер, 19 вересня, 2019 р., у Ватикані членів Товариства Східного Канонічного Права.

«Дякую вам за ваш візит, а також за те, що ваш ювілей дав мені радісну можливість знову обійняти мого дорогого брата, Патріарха Вартоломея, першого Віце-Президента Товариства», – мовив Папа Франциск, розпочинаючи свою промову до членів Товариства Східного Канонічного Права з нагоди 50-ліття від заснування. Засновником та ідейником Товариства був о. Іван Жужек, ТІ, один із тих, хто брав активну участь у написанні Кодексу Канонів Східних Церков.

Діяльність Товариства

«Науково-дослідницька діяльність Товариства, яке об’єднує експертів різних Церков, Східних Католицьких, Православних та Православних Сходу, є фундаментальною допомогою в екуменічному діалозі», – мовив далі Вселенський Архиєрей, додаючи, що християни, незважаючи на те, що належать до різних Церков, мають можливість дуже багато навчитись одні від одних; як у  сфері богослов’я, духовного життя та літургіки, так і на площині душпастирства та канонічного права.

Важливість права в екуменічному діалозі

«Канонічне право є фундаментальним в екуменічному діалозі. Численні богословські діалоги, які проводить Католицька Церква, зокрема, із Православною Церквою та Православними Церквами Сходу є з природи еклезіологічними. А отже, вони мають також і канонічний вимір, оскільки еклезіологія виявляється в інституціях та в праві Церкви, Тому, є зрозумілим, що канонічне право є не лише допомогою для екуменічного діалогу, але є його есенціальним виміром. З іншого боку, є очевидним, що екуменічний діалог також збагачує канонічне право», – зазначив Єпископ Риму.

Синодальність в екуменічному діалозі

Далі він вказав на синодальність як на екуменічний вимір канонічного права. «З одного боку, завдяки синодальному досвіду ми маємо можливість дізнатися про інші традиції, особливо про традиції Східних Церков (див. Апостольське Напоумлення Evangelii gaudium, 246). З іншого боку, зрозуміло, що спосіб, у який Католицька Церква живе свою синодальність є важливий для її стосунків з іншими християнами. Це екуменічний виклик», – підсумував Вселенський Архиєрей, вказуючи на те, що зобов’язання будувати Синодальну Церкву – це місія, до якої покликані всі ми, кожен, згідно із тією роллю, яку Господь на нього покладає.

За словами Папи, опираючись на спільній канонічній спадщині першого тисячоліття, сьогоднішній богословський діалог між Католицькою Церквою та Православною Церквами, служачи єдності Христової Церкви,  намагається знайти спільне розуміння першості Єпископа Риму та синодальності.

Співпраця задля повної єдності

«Дорогі друзі, – мовив на закінчення Святіший Отець, – також і ваші наукові пошуки мають синодальний вимір: ви крокуєте разом і, у взаємному слуханні, співставляєте ваші традиції та досвід, аби знайти шляхи до повної єдності. Я вдячний вам за вашу працю, яка, на моє переконання, зможе стати великою допомогою не лише для розвитку канонічного права, але, особливо, для дедалі більшого наближення до виконання Господнього благання: “Щоб усі булу одно, [...] щоб світ увірував”(Ів. 17, 21)».